Produktframtagning - Konstruktion är en projektbaserad kurs för civilingenjörsutbildningen i maskinteknik åk 3 som sätter kunskaper och färdigheter inhämtade från tidigare kurser i ett produktframtagningsperspektiv och metodiskt tillämpar dem i ett produktutvecklingsprojekt.
MF1045 Produktframtagning - Konstruktion 6,0 hp
Produktframtagning - Konstruktion är en projektbaserad kurs för civilingenjörsutbildningen i maskinteknik åk 3. Syftet med kursen är att sätta kunskaper och färdigheter inhämtade från utbildningens tidigare kurser i ett produktframtagningsperspektiv och metodiskt tillämpa dem i ett produktutvecklingsprojekt.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (3,0 hp), P2 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
50783
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, AEE, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, FOR, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, INE, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, IPDE, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, IPUB, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, IPUC, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, MRS, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, MTH, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, NEE, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, PRM, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, SUE, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, SUT, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, TEMA, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, TEMB, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, TEMC, Obligatorisk
Kontakt
Anders Söderberg,aes@kth.se, 08-790 7265
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF1045 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Utifrån en given produktutvecklingsprocess planera, fördela arbete och kommunicera inom en projektgrupp för att tillsammans genomföra ett produktutvecklingsprojekt.
- Utifrån en given teknisk kravspecifikation på systemnivå konstruera delsystem samt välja och dimensionera olika maskinkomponenter så att de tillsammans ger det önskat systembeteende.
- Kritiskt förhålla sig till resultatet av en förenklad livscykelanalys av en produkts energiförbrukning och C02-avtryck.
- Skriftligt och muntligt förmedla resultat från ett produktutvecklingsprojekt på ett ingenjörsmässigt sätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MF1001 Maskinteknik, introduktionskurs
SG1130 Mekanik I
SG1140 Mekanik II
SE1010 Hållfasthetslära grundkurs med projekt
MG1026 Tillverkningteknik
MF1044 Maskinkomponenter
Utrustning
Kurslitteratur
Litteraturen från MF1044 Maskinkomponenter och MG1026 Tillverkningsteknik
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL2 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.