Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2837 Entreprenörskap i välfärdsstaten 7,5 hp

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om innovation och entreprenörskap inom
skattefinansierade välfärdstjänster. Kursen utforskar hur innovationer och entreprenörskap regleras, organiseras och praktiseras inom ramen för tre olika välfärdstjänster: hälso- och sjukvård, socialtjänstens institutionsvård för barn och unga samt äldreomsorg. Kursens grundfråga är: under vilka förutsättningar kan innovationer och entreprenörskap i skattefinansierade välfärdstjänster bidra till både kvalitet och jämlikhet? Resultat från Sverige kommer att jämföras med och kontrasteras mot forskning om förhållanden i anglosaxiska och asiatiska länder där välfärdstjänsternas kontext skiljer sig från den svenska.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-03-16 programstuderande

Studielokalisering

Stockholms universitet

Varaktighet
2026-03-16 - 2026-06-01
Perioder
P4 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60488

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 20

Målgrupp

Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME2837 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME2837 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om innovation och entreprenörskap inom skattefinansierade välfärdstjänster. Kursen utforskar hur innovationer och entreprenörskap regleras, organiseras och praktiseras inom ramen för tre olika välfärdstjänster: hälso- och sjukvård, socialtjänstens institutionsvård för barn och unga samt äldreomsorg. Kursens grundfråga är: under vilka förutsättningar kan innovationer och entreprenörskap i skattefinansierade välfärdstjänster bidra till både kvalitet och jämlikhet? Resultat från Sverige kommer att jämföras med och kontrasteras mot forskning om förhållanden i anglosaxiska och asiatiska länder där välfärdstjänsternas kontext skiljer sig från den svenska.

Kursen ger fördjupad kunskap om:

·         Teorier och begrepp relaterade till innovation och entreprenörskap,

·         Regleringen, organiseringen och praktiserandet av innovationer och entreprenörskap i hälso- och sjukvård, socialtjänstens institutionsvård för barn och unga samt äldreomsorg,

·         Samspelet mellan genus och intersektionella ojämlikheter, som etnicitet och klass, och innovationer och entreprenörskap i välfärden,

·         Etiska dilemman som förknippas med innovationer och entreprenörskap i välfärden, som exempelvis skillnaden mellan att vara konsument och att vara brukare av en välfärdstjänst.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1.       Redogöra för hur innovationer och entreprenörskap i välfärden samspelar med hur välfärdstjänster regleras, organiseras och praktiseras i olika välfärdstatliga kontexter,

2.      Analysera hur innovationer och entreprenörskap i välfärden samspelar med genus och intersektionella ojämlikheter, som etnicitet och klass,

3.      Reflektera över etiska dilemman som förknippas med innovationer i välfärden, som exempelvis jämlikhet mellan medborgare och kvalitet i tjänsternas innehåll.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Uppnått kraven för kandidatexamen.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Studenten måste slutföra alla kursens uppgifter för att få ett godkänt betyg. Studentens betyg baseras på hur de presterat i skriftliga uppgifter (individuellt och i grupp), muntliga presentationer och deltagande under lektionstid. Närvaro är vid vissa undervisningstillfällen obligatorisk, och vid andra frivillig.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övriga föreskrifter

Kursen ges inom ramen för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES): www.sses.se