Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2835 Policysatsningar: Innovation i offentliga organisationer 7,5 hp

Offentliga organisationer är centrala för ett välfungerande samhälle. De behöver upprätthålla stabilitet i vad de gör, men också förnya och förändra sig för att möta samhälleliga utmaningar och tjäna medborgarna. Denna kurs ger kunskap om dynamiken i, och utmaningar med, att utveckla och förnya offentliga organisationer. Kursen innehåller fallstudier där kursdeltagare arbetar tillsammans med offentliga organisationer för att bidra till medborgarnas välfärd. Kursen förbereder studenterna för att arbeta i, ge råd till och driva innovationsprojekt med offentliga organisationer.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

Handelshögskolan

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder

HT 2025: P1 (7.5 hp)

Studietakt

50%

Anmälningskod

50740

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 20

Målgrupp
Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME2835 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME2835 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna kurs ger en forskningsbaserad förståelse för offentlig sektors egenskaper och dess relationer till företag och ideella organisationer. Det gör den relevant för alla studenter som kommer att arbeta inom eller med offentliga organisationer. Kursen utgår från studier av offentliga organisationer, med särskilt fokus på förändring och innovation. Centrala drag hos offentliga organisationer diskuteras och jämförs med ideella och vinstdrivande organisationer, inklusive styrformer, regleringar, gemensamma standarder och centrala intressenter.

Kursen består av tre sammanhängande delar, som stöds av litteratur, föreläsningar och fallstudier:

·         Offentlig sektors egenskaper,

·         Offentliga organisationers relationer och styrformer,

·         Innovation inom offentliga organisationer.

Fallstudier av lokala och nationella offentliga organisationer diskuteras, där kursdeltagarna fungerar som förändringskonsulter som tar itu med problem som organisationerna står inför

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1.       Beskriva och förklara centrala drag hos offentliga organisationer,

2.      Tillämpa teorier om organisation, styrformer, entreprenörskap och innovation för att analysera empiriska fall av offentliga organisationer,

3.      Diagnostisera utmaningar för offentliga organisationer som vill leverera tjänster av hög kvalitet till samhällets intressenter,

4.      Utvärdera insatser och politik som syftar till att förbättra offentliga organisationer,

5.      Formulera strategiska (långsiktiga) eller taktiska (kortsiktiga) agendor för offentliga organisationer som vill initiera förändring och förbättring.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Uppnått kraven för kandidatexamen.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Studenten måste slutföra alla kursens uppgifter för att få ett godkänt betyg. Studentens betyg baseras på hur de presterat i skriftliga uppgifter (individuellt och i grupp), muntliga presentationer och deltagande under lektionstid. Närvaro är vid vissa undervisningstillfällen obligatorisk, och vid andra frivillig.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övriga föreskrifter

Kursen ges inom ramen för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES): www.sses.se