När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget för kursen baseras på lärandemålen som följer den sjugradiga skalan enligt följande kriterier;
Lärandemål 1:
Analyserar de etiska beteenden eller de uteblivna etiska beteendena hos organisationer kritiskt genom att använda etiska teorier och analytiska metoder.
Lärandemål 2:
Analyserar sin egen etiska tankegång, attityd samt sitt beteende i det egna professionella och privata livet kritiskt.
A
Visar en utmärkt förmåga att generalisera etiska analyser utöver det omedelbara ämnesområdet på ett originellt sätt. Kan utföra en relevant, originell och övertygande etisk abstrakt diskussion, och överföra principerna från det specifika till det abstrakta.
Visar en utmärkt förmåga att generalisera etiska analyser på andra passande områden än sig själv på ett originellt sett. Har förmågan att utföra relevanta, originella och övertygande abstrakta etiska diskussioner på basen av sina egna erfarenheter.
B
Visar en något begränsad förmåga att generalisera etiska analyser utanför det omedelbara ämnesområdet på ett originellt sätt. Har förmåga att utföra relevanta abstrakta etiska diskussioner och överföra principerna från det specifika till det abstrakta.
Visar en något begränsad förmåga att, på ett originellt sett, generalisera etiska analyser till andra applicerbara områden än sig själv. Har förmåga att utföra relevanta, originella och övertygande diskussioner angående abstrakta etiska ämnen på basen av sina egna erfarenheter.
C
Visar förmåga att framställa fakta och teori, handling and mening: demonstrerar samband och olikheter mellan etiska teorier; demonstrerar samband mellan praktiska applikationer och etiska teorier.
Visar en förmåga att relatera mellan sitt eget tankesätt/beteende och etiska teorier.
D
Visar en förståelse för gränser men inte system: har hittat ett antal samband mellan etiska teorier och praktiska applikationer, men inte lyckats visa betydelsen av sambandet.
Visar ett antal samband mellan etiska teorier och sig själv, utan att specificera betydelsen av sambandet.
E
Visar en svag förståelse: en förmåga att memorera, identifiera och känna igen grundläggande begrepp i kursen. Utför en etisk analys av ett företag genom att dra enkla och uppenbara slutsatser.
Är närvarande och aktiv på seminarier och föreläsningar.
Genomför en etisk analys av sig själv genom att dra enkla och uppenbara slutsatser.
Fx
Underkänd på duggan två gånger. Visar delar av osammanhängande information från kursen. Är oförmögen att organisera informationen, har ingen känsla för helheten.
Visar ingen grundläggande förståelse för grundläggande etiska begrepp i analysen av sig själv. Analyserar andra objekt än sig själv.
F
Underkänd på duggan fyra gånger. Visar inte nödvändig förståelse för grundläggande etiska begrepp.
Har inte gjort en etisk analys av sig själv.
Närvaro är obligatorisk på alla kursaktiviteter. Frånvaro vid fler än två tillfällen medför underkänt betyg på kursen. Det är inte möjligt att komplettera frånvaro med extrauppgifter eller liknande.