Syftet med kursen är att placera social innovation och socialt entreprenörskap i ett större samhälleligt sammanhang, där begreppet både sätts i relation till entreprenörskap och där en historisk förståelse skapas kring framväxten av intresset för det sociala. Studenterna kommer under kursens gång att öka sin förståelse för socialt entreprenörskap genom att da del av olika teorier och skapa en förståelse för att socialt entreprenörskap kan ta många olika skepnader. De kommer också, genom ett projektarbete, att få träna den handlingsförmåga som krävs för att införa en social innovation och/eller utveckla nya företag med en social orientering.
Sociala behov uttrycks på en mängd olika sätt i dagens samhälle. Några av dessa behov tas huvudsakligen omhand av offentliga organisationer, andra av privat näringsliv (föreningar, ideella organisationer, eller företag). Men så kanske det också finns behov som överhuvudtaget inte besvaras. Alltefter att olika förändringar inträffar i samhället kan de praktiker som idag möter upp våra sociala behov komma att förändras. I framtiden behöver det inte självklart vara samma utbud/behov som tillgodoses. Några behov/utbud kan falla bort och andra kan tillkomma. Som en respons på detta uppstår, möjligheter för somliga, problem för andra, vilket leder till att nya initiativ tas. Det är skapandet av dessa nya initiativ som står i fokus för denna kurs.
Social innovation omfattar att kunna identifiera nya problem som uppstår, att hitta lösningar till dem och se möjligheter för handling; individuellt eller kollektivt. Entreprenörskap, som den process genom vilken dessa initiativ utvecklas och nya ”världar” skapas, inbegriper hur vi diskuterar dessa problem/möjligheter/initiativ med andra liksom hur vi de facto genomför dem i konkret handling. Social innovation och entreprenörskap medför ibland att logiker från samhällets tre sektorer (ideellt, offentligt, privat) möts, krockar och ”ställer till det” när idéer omformas till konkret praktik. Under denna kurs kommer etiska moraliska och normativa frågor att lyftas fram, i relation till praktiska exempel liksom det kursens projektarbete.
Kursens nyckelbegrepp är:
- Socialt entreprenörskap och dess olika former
- Normer, etik och välbefinnande
- Företags sociala ansvar (CSR)
- Public relations (PR)
- Affärsmodeller för ideella organisationer