Kursen består av föreläsningar uppbyggda runt analyser av fallstudier vilka följs av diskussioner kring de teoretiska grunderna för dessa samt kortare praktiska exempel inom följande områden:
1. Olika modeller för ekonomisk styrning inom livsvetenskaperna, som t.ex. resultatstyrning, agerandestyrning, personlig styrning och styrning av företagskultur.
2. Diskussioner kring hur system utvecklas och utvärderas: Grad av styrning, kostnader för systemen, samt intern revision.
3. Modeller vilka används i syfte att påverka beteenden, som t.ex. planering och budgetering, ansvarsstyrning, verksamhetsmål, belöningssystem och redovisningsmått diskuteras.
4. Lösningar på problem med kortsiktigt beteende, effekten av icke-kontrollerbara faktorer, etiska aspekter och situationsspecifika aspekter diskuteras.
Målet med kursen är att ge dig förmågan att utforma ett system för ekonomisk styrning som passar de strategiska krav som ett företag inom livsvetenskaperna har, och som påverkar de anställdas beteenden på avsett sätt. Detta innebär att du efter avklarad kurs ska kunna:
1. Beskriva och förstå innebörden i resultatstyrning, agerandestyrning, personstyrning, och styrning av företagskultur, och att kunna kategorisera olika typer av styrning i dessa begrepp.
2. Förstå effekten av olika grader av styrning, och också kunna utforma olika kombinationer av system för ekonomisk styrning med hänsyn tagen till detta.
3. Kritiskt utvärdera, jämföra och välja mellan olika system för ekonomisk styrning med avseende på deras användbarhet, effektivitet, och kostnad.
4. Applicera de teoretiska koncepten inom området på företag inom olika branscher, liksom på företag i fallstudier.
5. Förstå och kritiskt värdera olika former av belöningssystem, intern revision, verksamhetsmål, redovisningsmått, och ansvarssystem när det gäller såväl beteendeaspekter som etiska aspekter.
6. Förstå hur problem som kortsiktighet, situationsfaktorer, och icke-kontrollerbara faktorer påverkar beteenden i en verksamhet, och konstruera system som åtgärdar dessa problem.
7. Implementera olika verktyg för ekonomisk styrning i en datormodell (spreadsheet), och då bygga på teoretiska koncept från ett beteendemässigt perspektiv.
8. Kritiskt utvärdera och jämföra olika system för ekonomisk styrning som används av företag inom livsvetenskaperna ur ett beteendemässigt perspektiv