Kursen fokuserar på de beslut och åtgärder som en grundare eller företagsledare tar för att identifiera möjligheter, skaffa och allokera resurser, leda personal och anpassa personliga mål och företagsstrategier till förändrade förutsättningar. Kursen erbjuder en blandning av undervisningsformer exempelvis föreläsningar, seminarier, casediskussioner, workshops och gästföreläsningar. Kursen behandlar flera viktiga områden, inklusive:
- varför företag växer och vad det betyder för samhället som helhet,
- hur ett företag kan förbli entreprenöriellt när det går in i en tillväxtfas,
- vad etisk tillväxt är.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och analysera utmaningarna för ett snabbt växande företag.
2. Beskriva och diskutera hur förutsättningarna för tillväxtföretag påverkas av teknikförändringar, samhällsförändringar och förändringar av användarbeteende.
3. Utveckla och presentera en strategi för att skala upp ett tillväxtföretags verksamhet och styra dess tillväxt.
4. Utveckla och presentera en marknadsföringsstrategi för ett tillväxtföretag, med särskilt fokus på internationell etablering.
5. Förklara och diskutera på vilket sätt innovationsledning kan vara avgörande för ett tillväxtföretags utveckling.
6. Förklara och motivera olika ”exitalternativ” för ett tillväxtföretag.