Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2621 Skapa och utveckla affärsidéer 7,5 hp

Kursen handlar om teknikbaserad idéutveckling. Idébildning är möjlighetsutvecklingsprocessen, som inkluderar att generera, utveckla och utvärdera idéer för att lansera innovativa och livskraftiga nya satsningar. Idébildning innebär en upptäcktsprocess utformad för att skapa dynamiska och effektfulla företag, oavsett om det är affärsverksamhet eller sociala satsningar, vare sig det är inom en större organisation eller självständigt.  

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder
P1 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

51113

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp

Endast  för studenter antagna till TTBEM progammet

Ej för utbytesstudenter

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME2621 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME2621 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar olika aspekter av hur teknikbaserade affärsidéer kan formuleras och utvecklas. Idéskapande handlar om att utveckla nya möjligheter och inkluderar att generera, utveckla och utvärdera idéer för att lansera innovativa och livskraftiga nya satsningar. Idéskapande innebär en upptäcktsprocess utformad för att skapa dynamiska och hållbara företag, oavsett om det är handlar om en affärsverksamhet eller en social satsning, vare sig det sker inom en större organisation eller självständigt. Kursen erbjuder en blandning av undervisningsformer, exempelvis föreläsningar, seminarier, casediskussioner, workshops och gästföreläsningar. Kursen behandlar flera viktiga områden, inklusive:

-        verktyg för idégenerering,

-        marknadssegmentering,

-        industriell dynamik som en källa till affärsmöjligheter,

-        produktutveckling (varor, tjänster och kombinationer av dessa),

-        kreativitet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Beskriva och analysera utmaningarna med att formulera och utveckla teknikbaserade affärsidéer.

2. Välja och tillämpa konceptuella verktyg och modeller för att skapa och utvärdera teknikbaserade affärsidéer.

3.  Välja och tillämpa konceptuella marknadsföringsverktyg och modeller för att analysera och utvärdera målkunder och segmentera marknader.

4.  Välja och tillämpa konceptuella verktyg och modeller för att formulera och utvärdera produktkoncept (varor och/eller tjänster).

5. Skapa förutsättningar för och tillämpa metoder för kreativa arbetsprocesser i samband med utveckling av teknikbaserade affärsidéer.

6. Identifiera och beskriva teknikförändringar och andra förändringar i samhället och bland användare samt förklara hur dessa skapar förutsättningar för nya teknikbaserade affärsidéer.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Uppnått kraven för kandidatexamen.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL2 - Inlämningsuppgift, individuell, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO3 - Projekt, grupp, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO4 - Projekt, grupp, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

PRO1 och PRO2 har krav på obligatoriskt deltagande.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Överlappande kurs

ME2814, överlappande