Kursen är tänkt att ge en bred introduktion och överblick över området teknikbaserat entreprenörskap. Kursen är anpassad för ingenjörsstudenter eftersom den kompletterar den tekniska utbildningen med konceptuella modeller, verktyg och kunskap om förutsättningarna för att etablera nya teknikbaserade företag. Studenter som genomför kursen kommer att förstå betydelsen av teknikbaserat entreprenörskap för samhället. Kursen erbjuder en blandning av undervisningsformer exempelvis föreläsningar, seminarier, casediskussioner, workshops och gästföreläsningar.
ME2620 Teknikbaserat entreprenörskap 7,5 hp
Kursen är tänkt att ge en bred introduktion och överblick av att skapa nya teknikbaserade företag och satsningar. Kursen är en lämplig utgångspunkt för ingenjörsstudenter då den kompletterar den utbildningen med erfarenheten av användandet av konceptuella modeller, verktyg och analys. Studenter som genomför kursen kommer att förstå betydelsen av teknikbaserat entreprenörskap för samhället.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51112
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Endast för studenter antagna till TTBEM prograrmmet
Ej för utbytesstudenter
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2620 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och analysera utmaningarna i samband med teknikbaserat entreprenörskap.
2. Analysera hur begrepp, modeller, teorier och praktiska erfarenheter från ämnesområdet entreprenörskap kan användas för att starta teknikbaserade företag.
3. Undersöka och förklara sambandet mellan ledning och styrning av existerande industriella verksamheter och teknikbaserat entreprenörskap.
4. Förklara hur makro- och mikroekonomiska förändringar påverkar teknikbaserat entreprenörskap.
5. Förklara hur etiska aspekter, t.ex. kopplade till intellektuell egendom och immateriella rättigheter, påverkar teknikbaserat entreprenörskap.
6. Förklara och argumentera för hur jämställdhet och mångfald påverkar teknikbaserat entreprenörskap och hur teknikbaserat entreprenörskap påverkar jämställdhet och mångfald.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppnått kraven för kandidatexamen.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL2 - Inlämningsuppgift, individuell, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projekt, grupp, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, individuell, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
PRO1 har krav på obligatoriskt deltagande.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Överlappande kurs
ME2603,ME2062, överlappande