Se kurs-pm.
ME2321 Ingenjörsarbete och globala utmaningar 3,0 hp

Kursen är en introduktion till masterutbildningen. Genom att identifiera globala utmaningar kopplat till FN:s mål för hållbar utveckling utmanas tidigare kunskaper från den grundläggande nivån. Riktigt komplexa problem kräver mer än ämnesspecifika metoder och måste förstås utifrån tvärvetenskaplig kunskap, vilket innefattar analys på flera systemnivåer och med flera perspektiv.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (3,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
51909
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Endast öppen för TIEMM. Ej öppen för utbytesstudenter.
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, CYPS, Obligatorisk
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, EEAA, Obligatorisk
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, FMIB, Obligatorisk
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, HKPA, Obligatorisk
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, IAVN, Obligatorisk
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, MAIG, Obligatorisk
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, MOPR, Obligatorisk
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, OSYT, Obligatorisk
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, PUET, Obligatorisk
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2321 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen medvetandegör de utmaningar som ingenjörer inom industriell ekonomi står inför och ger studenterna träning i, och förståelse för, deras roll i utvecklingen av hållbara företag och ett hållbart samhälle genom:
• Reflektion och medvetandegörande av tidigare träning i hantering av komplexa problem genom översikt och syntetisering av tidigare kurser.
• Reflektion och medvetandegörande av aktuella globala samhällsutmaningar, t.ex. kopplat till FN:s mål för hållbar utveckling och identifierade kunskapsområden för arbete mot uppfyllande av dessa mål.
• Övning i förståelse av system och samband mellan systemkomponenter genom tillämpning av ingenjörsmetoder och arbetsprocesser för att identifiera och hantera komplexa problem i olika typer av utvecklingsarbete.
• Övning i samarbete och kommunikation för att belysa olika perspektiv på komplexa problem t ex genom övningar i grupper bestående av studenter från programmets olika teknikinriktningar.
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
1. Beskriva, förklara och tillämpa systemteoretiska begrepp, koncept och metoder för analys av komplexa system och utveckling av dessa.
2. Diskutera och kritiskt reflektera kring aktuella globala samhällsutmaningar utifrån I-ingenjörers potentiella yrkesroller och påverkansmöjligheter i teknik- och affärsutveckling samt bidrag till en hållbar samhällsutveckling.
3. Tillämpa ingenjörsmetoder för systemanalys genom att identifiera ett behov som adresserar en komplex utmaning, förslå en systemförändring och utvärdera detta utifrån flera perspektiv och problemformuleringar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
40 hp Industriell ekonomi
Engelska B/Engelska 6, eller motsvarande.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- KON1 - Kontrollskrivning, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- RAP2 - Rapport, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro är obligatorisk på kursens seminarier.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övergångsbestämmelser
Antagna studenter som inte slutfört kursen med tidigare uppsättning av examinationsmoment kommer examineras inom ramen för de nya momenten.