Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2314 Systemteknik, ekonomi och ledarskap, del 2 7,5 hp

Kursen syftar till att ge studenterna professionella färdigheter som behövs för att identifiera och lösa komplexa problem med hjälp av systemteori, optimering, systemteknik samt industriell ekonomi. Kursen genomförs i seminarieform och i projektform. Projektet genomförs helst i samarbete mellan KTH och en uppdragsgivare som kan vara ett företag, en organisation eller ett pågående forskningsprojekt. Projektet bygger vidare på problem som initialt har lösts med matematiska metoder (företrädesvis i kursens första del med Matematik). Inlämning av deluppgifter görs på ett generellt systemtekniskt problem och utifrån grundläggande kunskaper, modeller och praktiska metoder inom systemteknik, optimering och industriell ekonomi. Projektet genomförs i två delar, först ett mer generellt perspektiv och sen en fördjupning och specificerad del.

Ekonomi och ledningsfrågor handlar därmed om att placera in det systemet och dess problemformulering i ett vidare sammanhang med nya systemavgränsningar som inkluderar verksamhetsaspekter. Projektgruppen ska demonstrera färdigheter att arbete som ett team och leverera projektet i tid. Problemformulerings- och mellanseminarier ingår förutom den slutliga redovisning som sker både skriftligt som muntligt. Projektgruppen ska ge och svara på konstruktiv kritik då det ingår muntlig opposition på projektarbeten. 

Lärandemål:

  1. Definiera ett system samt avgränsa till ett system i fokus utifrån flera modellperspektiv.
  2. Identifiera påverkansfaktorer på relevanta funktioner i systemet inklusive hållbarhetsaspekter
  3. Utarbeta och föreslå en lösning på ett sammansatt systemtekniskt problem utifrån systemteknik, optimering och industriell ekonomi
  4. Organisera, hantera och leda systemutveckling
  5. Argumentera för projektresultatens tillförlitlighet och validitet
  6. Kommunicera skriftligt och muntligt, både vetenskapligt och enligt en retorisk arbetsprocess
  7. Respondera på, och opponera med, konstruktiv kritik på presentationer

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50233

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp

Endast öppen för TIEMM2 OSYT

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME2314 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME2314 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att ge studenterna professionella färdigheter som behövs för att identifiera och lösa komplexa problem med hjälp av systemteori, optimering, systemteknik samt industriell ekonomi. Kursen genomförs i seminarieform och i projektform. Inför seminarier så görs en förberedande inlämningsuppgift. Projektet genomförs i samarbete mellan KTH och en uppdragsgivare som kan vara ett företag, en organisation eller ett pågående forskningsprojekt. Projektet bygger vidare på problem som initialt har lösts med matematiska metoder (företrädesvis i kursens första del med Matematik). Inlämning av deluppgifter görs på ett generellt systemtekniskt problem och utifrån grundläggande kunskaper, modeller och praktiska metoder inom systemteknik, optimering och industriell ekonomi. Projektet genomförs i två delar, först ett mer generellt perspektiv och sen en fördjupning och specificerad del.

Ekonomi och ledningsfrågor handlar därmed om att placera in det matematiska problemet och dess lösning i ett vidare sammanhang med nya systemavgränsningar som inkluderar
organisatoriska/industriella verksamhetsaspekter. Dessutom ska gruppen sträva efter att fungera som ett team och färdigställa och leverera projektet i tid och enligt specifikation från företaget. Interaktionen med beställaren är en viktig del i detta. Problemformulerings- och mellanseminarier ingår förutom den slutliga redovisning som sker både skriftligt som muntligt. Projektgruppen ska ge och svara på konstruktiv kritik då det ingår muntlig opposition på projektarbetena.

Projekten genomförs i grupper om två eller tre teknologer och handleds från institutionen för Industriell ekonomi och organisation, med stöttning från institutionen för Matematik vid behov.

Lärandemål

Efter godkänd kurs skall studenten  kunna:

1.      Definiera ett system och resonera kring systemgränser och systemnivåer med flera modellperspektiv.

2.     Genom systemanalys problematisera ett koncept utifrån flera perspektiv inklusive hållbarhetsaspekter.

3.     Utarbeta och föreslå ett beslutsunderlag för vald intressent för ett sammansatt sytemtekniskt problem med metoder inom systemteknik, optimering och industriell ekonomi.

4.     Tillämpa systemutveckling i projektform och utvärdera ett systemtekniskt projekt med avseende på tillförlitlighet och validitet.

5.     Kommunicera skriftligt och muntligt, både vetenskapligt och enligt en retorisk arbetsprocess.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

SF1811 Optimeringslära, SF2863 Systemteknik och SF2868 Systemteknik, ekonomi och ledarskap, del 1 avslutade.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO3 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • RED1 - Redovisning, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För att få ett godkänt slutbetyg på kursen krävs godkänd medverkan på kursens alla delar och gemensamma aktiviteter. Alla inlämningsuppgifter och gemensamma bokade aktiviteter betraktas som obligatoriska.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Inte öppen för utbytesstudenter.