Konsumtion av lyxvaror är en av samtidens och framtidens tydligaste trender. Lyx- och premiumerbjudanden finns nu på alla marknader från bilar och parfymer till hotell, gym och mat och dryck. Det krävs kunskap, kreativitet och erfarenhet hos de globala, nationella och lokala företag som vill skapa unika och attraktiva erbjudanden av lyxvaror.
Kursen Lyxerbjudanden som affärsstrategi ger konkreta verktyg för att arbeta med marknadsföring, affärsutveckling och varumärkesstrategi för lyxmarknader. Ett viktigt tema för kursen är hur företag kan bredda och demokratisera sin kundbas inom lyx och göra produkterna mer tillgängliga, utan att de förlorar sin exklusivitet. Ett annat tema är hur olika lyxvarumärken kan minska sitt miljöavtryck utan att förlora sin mystik och attraktion. Kursen fokuserar på ett antal områden:
• Positionering av lyx- och premiumvarumärken,
• Segmenteringsstrategi för lyx och premium,
• Analys och utformning av kapitaliseringsstrategi inom lyxsektorn,
• Affärsutveckling genom licensiering, franchising och allianser,
• Sambandet mellan värdeerbjudanden och lyxstrategi,
• Teknologins roll och bidrag till lyxprodukter och tjänster,
• Demokratisering av lyxerbjudanden,
• Lyxstrategier och resurssnålhet.