Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2188 Lyxerbjudanden som affärsstrategi 3,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder
P1 (3,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

50152

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp

Öppen för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator

Profile picture Mats Wallin

Kursansvarig

Profile picture Mats Wallin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME2188 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME2188 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Konsumtion av lyxvaror är en av samtidens och framtidens tydligaste trender. Lyx- och premiumerbjudanden finns nu på alla marknader från bilar och parfymer till hotell, gym och mat och dryck. Det krävs kunskap, kreativitet och erfarenhet hos de globala, nationella och lokala företag som vill skapa unika och attraktiva erbjudanden av lyxvaror.

Kursen Lyxerbjudanden som affärsstrategi ger konkreta verktyg för att arbeta med marknadsföring, affärsutveckling och varumärkesstrategi för lyxmarknader. Ett viktigt tema för kursen är hur företag kan bredda och demokratisera sin kundbas inom lyx och göra produkterna mer tillgängliga, utan att de förlorar sin exklusivitet. Ett annat tema är hur olika lyxvarumärken kan minska sitt miljöavtryck utan att förlora sin mystik och attraktion. Kursen fokuserar på ett antal områden:

• Positionering av lyx- och premiumvarumärken,

• Segmenteringsstrategi för lyx och premium,

• Analys och utformning av kapitaliseringsstrategi inom lyxsektorn,

• Affärsutveckling genom licensiering, franchising och allianser,

• Sambandet mellan värdeerbjudanden och lyxstrategi,

• Teknologins roll och bidrag till lyxprodukter och tjänster,

• Demokratisering av lyxerbjudanden,

• Lyxstrategier och resurssnålhet.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

1. Positionera eller re-positionera ett premium- eller lyxvarumärke

2.  Analysera när och hur teknologi kan bidra till ett lyxvarumärkes produkterbjudande,

3. Utforma en distributionsstrategi för lyxprodukter i fysiska och digitala kanaler,

4. Utarbeta en kapitaliseringsstrategi för ett lyxvarumärke genom kategoriutvidgning och licensiering.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

6 hp grundläggande marknadsföring.

Engelska B/Engelska 6, eller motsvarande.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå