Ledning av forskning och innovation fokuserar på hur organisationer skapar innovationer och ny kunskap men också på hur de använder detta för att skapa lönsamma affärer. Målet med kursen är att förbereda studenterna för framtida beslutsfattande roller inom företag och andra organisationer med fokus på teknik- och affärsutveckling kopplat till innovationer. För att lyckas med detta ges studenterna insikt i modeller och verktyg som används för nå dessa mål. Kursen täcker problem och möjligheter kopplade till olika organisationers förmågor att skapa uthålliga konkurrensfördelar genom innovative erbjudanden baserat på en combination av produkter och tjänster.
Innehållet baseras på en kursbok samt ett antal artiklar som fokuserar på ledning av forskning och innovation. Kursen kan beskrivas som teoretiskt baserad men med tillämpad analys som focus, och bygger på föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier samt ett innovationsfall som hämtas från ett riktigt företag eller bransch.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Analysera organisationer och affärsmiljöer med traditionella organisationsmodeller för innovation and forskning
- Förklara, jämföra och kritiskt reflektera över skillnaden mellan traditionell ledning av innovation och ledning av innovation inom digitala branscher samt för innovation som syftar till att skapa hållbara produkter.
- Förklara, jämföra och kritiskt reflektera över en marknadsbaserad syn på kunskap och teknologiöverföring med en kunskapssyn baserad på samarbete inom nätverk
- Förklara, jämföra och kritiskt reflektera över olika typer av produktutvecklingsmodeller (t.ex. stage/gate-modeller jämfört med modeller för öppen innovation).
- Förklara, jämföra och kritiskt reflektera över olika typer av innovationsprocesser (t.ex. produkt, process, position och paradigm) såväl som olika typer av innovationsfokus (t.ex. radikal vs. inkrementell, sustaining vs. disruptive och system-orienterad vs. produkt-orienterad).
- Förklara olika sätt att hantera intellektuell egendom och rättigheter samt kritiskt kunna reflektera över viktiga implikationer för innovation kopplat till IPR (intellectual property rights).