Se kurs-pm.
ME1316 Kvantitativ affärs- och verksamhetsanalys 6,0 hp
Att ge kursdeltagarna applicerade kunskaper om kvantitativ dataanalys i olika typer av industriell verksamhet. Målet är att kursdeltagarna efter genomgången kurs skall vara väl förberedda för att både genomföra analyser, tolka resultatet av dessa analyser samt att kritiskt kunna granska analyser genomförda av andra.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (3,0 hp), P4 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
61102
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Obligatorisk för CINEK2. Endast öppen för CINEK2
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, åk 2, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, åk 2, DTOI, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, åk 2, EHUI, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, åk 2, PPUI, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, åk 2, TMAI, Obligatorisk
Kontakt
Andreas Feldmann (andreas.feldmann@indek.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME1316 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Denna kurs syftar till att ge studenterna en förståelse för hur kvantitativa analyser kan användas i affärsverksamhet. I en alltmer digitaliserad värld förutspås vikten av dessa kompetenser att öka. Kursen fokuserar på tillämpningen av statistiska metoder för att genomföra affärs- och verksamhetsanalyser baserat på stora dataset. Den består av två delar. Dels utvecklas studenternas förmåga att analysera och presentera data i en industriell kontext. Dels utvecklas studenternas förmåga att kritiskt granska både egna och andras analyser genom diskussioner om begränsingar och antaganden både i metoder och i data.
Kursen examineras genom närvaro på seminarier, grupprojekt där studenterna genomför olika former av analyser samt en individuell tentamen.
Lärandemål
Att ge kursdeltagarna applicerade kunskaper om kvantitativ dataanalys i olika typer av industriell verksamhet. Målet är att kursdeltagarna efter genomgången kurs skall vara förberedda för att både genomföra analyser, tolka resultat av dessa analyser samt att kritiskt granska analyser genomförda av andra.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för varför och på vilka sätt kvantitativa analyser används i affärsverksamhet.
- Applicera kvantitativa analysmetoder på verksamhetsdata, såsom driftdata, kunddata och produktdata.
- Tolka resultat av statistisk analys i en verksamhetskontext.
- Redogöra för antaganden och begränsningar i en genomförd analys. Detta omfattar både analys av datakvalitet och metodernas antaganden och begränsningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
45 hp grundläggande nivå,
6 hp grundläggande industriell ekonomi eller företagsekonomi,
Kunskap inom sannolikhetsteori och statistik motsvarande minst 6 hp, exempelvis genom att ha deltagit i undervisningen i SF1918 Sannolikhetsteori och statistik.
Rekommenderade förkunskaper
Inga utöver särskild behörighet.
Utrustning
Ingen
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarieuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm.
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Se kurs- och programkatalogen.