Kursen omfattar föreläsningar, deltagande i gruppövningar, deltagande i seminariemetoden kryssning, litteraturstudier, en hemuppgift som ska presenteras såväl skriftligt som muntligt samt en hemtentamen. Aktivt deltagande förväntas i samtliga moment.
Kursen är uppdelad i tre block:
Block ett fokuserar på dyadiskt och gruppdynamiskt ledarskap
Block två hanterar ledarskap ur fyra olika perspektiv: etik, kön, makt & motivation, samt stress & konflikthantering.
Block tre lyfter ledarskapet till en strategisk nivå.
Målet med denna kurs om ledarskap är att förbereda studenten inför framtida ledande befattningar i arbetslivet med fokus på teknikbaserad verksamhet som produktion, projekt, utveckling, drift och service.
Efter kursen ska studenten kunna:
Tillämpa grundläggande teoretiska kunskaper kring området ledarskap och mellanmänskliga relationer i ett organisatoriskt sammanhang genom att kunna:
- Redogöra för och differentiera mellan perspektiven behovsorienterat ledarskap, situationsanpassat ledarskap och effektivt ledarskap genom specifika egenskaper och förmåga/kompetens.
- Redogöra för hur ledarskap kan beskrivas som en individuell, dyadisk, grupp och organisatorisk process samt hur ett effektivt ledarskap kan se ut i dessa perspektiv
- Beskriva olika specifika ledarbeteenden och kunna ge exempel på situationer där dessa är effektiva
- Förklara vad följande perspektiv har för roll för ett effektivt ledarskap; etik, kön, makt & motivation, stress & konflikthantering
- Kritisera kunskapsområdet genom att jämföra olika teorier med egna och andras ledarskapserfarenheter
- Läsa av och förklara sitt eget beteende i följande situationer:
1. Gruppdynamiska processer
2. Att leda själv
3. Att bli ledd