Se kurs-pm
ME1035 Marknadsföring grundkurs 7,5 hp
Basic Marketing
Kursen presenterar grundläggande begrepp som behov, önskemål, produkt, erbjudande, varumärke och skillnaden mellan strategisk och taktisk marknadsföring. En kreativ del av kursens examination är att utveckla en marknadsplan som andas strategisk och kreativ realism och presentera den. I kursen varvas teori med praktik och gästföreläsare från ledande konsument och business to business varumärken. Genom att fokusera på både konsument-perspektivet och konsument insikter samt företagets strategiska perspektiv på marknadsföring så uppnås ett 360 graders perspektiv, ett kreativt och inkluderande perspektiv på grundläggande marknadsföring.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
52040
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Öppen för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Henrik Uggla (henrik.uggla@indek.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME1035 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande områden:
- Strategisk marknadsplanering
- Segmentering och positionering
- Köpprocesser
- Produktstrategi
- Marknadsundersökningar
- Strategi och planering for marknadsföring, prissättning, distribution och kommunikationsstrategier
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för innebörden i marknadsföringsområdets grundläggande begrepp
- Beskriva hur marknadsföringsarbetets praktik skiljer sig åt beroende på skillnader i företagsmiljö
- Beskriva hur de olika stegen i en inköpsprocess kan påverkas av det säljande företagets aktörer samt hur ett slutligt köpbeslut görs
- Applicera marknadsföringsområdets grundläggande analysverktyg i en situation liknande ett skarpt industriellt praktikfall
- Genomföra en projektpresentation enligt en god marknadsinriktad kommunikationspraktik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet för högskolestudier
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO3 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
TEN1 och PRO3 har krav på obligatoriskt deltagande.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Se kurs- och programkatalogen.
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Studenter från tidigare kohorter kommer erbjudas individuell examinering då de inte längre har möjlighet till grupparbete.