Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME1035 Marknadsföring grundkurs 7,5 hp

Basic Marketing

Kursen presenterar grundläggande begrepp som behov, önskemål, produkt,  erbjudande, varumärke och skillnaden mellan strategisk och   taktisk marknadsföring. En kreativ del av kursens examination är att utveckla en marknadsplan som andas strategisk och kreativ realism och presentera den. I kursen varvas teori med praktik och gästföreläsare från ledande konsument och business to business varumärken. Genom att fokusera på både konsument-perspektivet och konsument insikter samt företagets strategiska perspektiv på marknadsföring så uppnås ett 360 graders perspektiv, ett kreativt och inkluderande perspektiv på grundläggande marknadsföring.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder
P1 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

52040

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp

Öppen för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Henrik Uggla (henrik.uggla@indek.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME1035 (HT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME1035 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Se kurs-pm

Kursinnehåll

Kursen innehåller följande områden:

  • Strategisk marknadsplanering
  • Segmentering och positionering
  • Köpprocesser
  • Produktstrategi
  • Marknadsundersökningar
  • Strategi och planering for marknadsföring, prissättning, distribution och kommunikationsstrategier

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  1. Redogöra för innebörden i marknadsföringsområdets grundläggande begrepp
  2. Beskriva hur marknadsföringsarbetets praktik skiljer sig åt beroende på skillnader i företagsmiljö
  3. Beskriva hur de olika stegen i en inköpsprocess kan påverkas av det säljande företagets aktörer samt hur ett slutligt köpbeslut görs
  4. Applicera marknadsföringsområdets grundläggande analysverktyg i en situation liknande ett skarpt industriellt praktikfall
  5. Genomföra en projektpresentation enligt en god marknadsinriktad kommunikationspraktik

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO3 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

TEN1 och PRO3 har krav på obligatoriskt deltagande.

Möjlighet till komplettering

Se kurs-pm

Möjlighet till plussning

Avgörs av examinator

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Se kurs- och programkatalogen.

Kontaktperson

Henrik Uggla (henrik.uggla@indek.kth.se)

Övergångsbestämmelser

Studenter från tidigare kohorter kommer erbjudas individuell examinering då de inte längre har möjlighet till grupparbete.