Kursen består av en serie föreläsningar/workshops, kompletterat med seminarier samt en serie inlämningsuppgifter/hemarbeten. Föreläsningarna strävar efter att ge en teoretisk bas i ämnet. Gruppuppgifterna ger fördjupningskunskaper samt möjlighet till praktisk tillämpning. Av deltagarna förväntas ett aktivt deltagande och ett visst mått av nyfikenhet kombinerat med eget kritiskt tänkande. Två gruppuppgifter ingår, vilka båda ska redovisas muntligt såväl som skriftligt. (Eventuellt tillkommer inläsningsuppgifter inför föreläsningar.)
ME1007 Strategisk ledning 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME1007 (VT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ge deltagarna insikt och kunskaper i strategi som ett centralt fält inom industriell företagsledning. Kursen strävar efter att utveckla kursdeltagarnas tänkande kring strategi samt ge en förståelse för den inneboende komplexitet och motsägelsefullhet som präglar strategiskt arbete. Denna förståelse korsbefruktas med en inblick i strategisk praktik genom fallstudier i industrin. Kursen är problemorienterad och har etablerad och ny teori inom fältet som bas.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundkurs inom industriell ekonomi och organisation, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Beslut/fastställd 2003-03-14.
Ersätter 4D1061.
Kursen ges för sista gången våren 2010.