Teorier om nätcoachning så som ramverket relationship of inquiry, samtalsmodeller vid coachning och teorier om aktivt lärande. Praktiskt arbete som coach. Analys och reflektion av nätcoachning.
LV118U Grundläggande nätcoachning 2,0 hp

Introduktionskurs till nätbaserat lärande. Tar upp såväl teoribakgrund som praktiskt utförande.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 uppdragsutbildning
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
- P1 (1,0 hp), P2 (1,0 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50596
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Studenter som utbildas till nätcoacher inom ramen för verksamheten Mattecoach på nätet.
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LV118U (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att du skall utveckla en förmåga att kunna verka som handledare och möta elever på Internet. Det innebär att du skall kunna:
- redogöra för handledningsmetoder i mötet mellan elev och lärare,
- reflektera över skillnader mellan att agera som lärare vid handling öga mot öga och på distans,
- använda kommunikationsmjukvara för coachning,
- skapa relation mellan lärare och elev på internet,
- genomföra flera samtidiga konversationer med elever, och
- analysera tidigare genomförda samtal enligt handledningsmetoder.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Anges senast två veckor före kursstart.
Delar av kurslitteraturen är på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på skriftliga inlämningsuppgifter. Aktivt deltagande i undervisning och övningar.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Avsedd för coacher inom verksamheten Mattecoach på Nätet.