Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LV118U Grundläggande nätcoachning 2,0 hp

Introduktionskurs till nätbaserat lärande. Tar upp såväl teoribakgrund som praktiskt utförande.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 uppdragsutbildning

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder
P1 (1,0 hp), P2 (1,0 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

50596

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Studenter som utbildas till nätcoacher inom ramen för verksamheten Mattecoach på nätet.

Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig

Profile picture Malin Jansson

Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LV118U (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan LV118U (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Teorier om nätcoachning så som ramverket relationship of inquiry, samtalsmodeller vid coachning och teorier om aktivt lärande. Praktiskt arbete som coach. Analys och reflektion av nätcoachning.

Lärandemål

Målet med kursen är att du skall utveckla en förmåga att kunna verka som handledare och möta elever på Internet. Det innebär att du skall kunna: 

- redogöra för handledningsmetoder i mötet mellan elev och lärare, 

- reflektera över skillnader mellan att agera som lärare vid handling öga mot öga och på distans, 

- använda kommunikationsmjukvara för coachning,

- skapa relation mellan lärare och elev på internet,

- genomföra flera samtidiga konversationer med elever, och 

- analysera tidigare genomförda samtal enligt handledningsmetoder.  

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges senast två veckor före kursstart.


Delar av kurslitteraturen är på engelska.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd på skriftliga inlämningsuppgifter. Aktivt deltagande i undervisning och övningar.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Avsedd för coacher inom verksamheten Mattecoach på Nätet.