Kursens syfte är att ge dig pedagogiska verktyg för att kunna inspirera och förmedla kunskap till barn och ungdomar med olika ålder, behov och bakgrund inom naturvetenskap, teknik och matematik. Kursen består av presentationsteknik, teorier kring elevers lärande, lärandemål, verksamhetssäkerhet. I kursen används klassrumsobservationer som ett medel att förbättra din undervisning.
LV117U Undervisning genom experiment och laborationer 3,0 hp
Kursen är avsedd för besöksledare på Vetenskapens hus. Dess syfte är att ge pedagogiska verktyg för att kunna inspirera och förmedla kunskap till barn och ungdomar med olika ålder, behov och bakgrund inom naturvetenskap, teknik och matematik. Kursen består av presentationsteknik, lärandemål, verksamhetssäkerhet och teorier kring elevers lärande.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LV117U (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- planera, genomföra och utvärdera experiment och laborationer för grund- och gymnasieskolan,
- redogöra för teorier kring elevers lärande,
- relatera till hur ålder, förkunskaper, lärstilar och olika läraktiviteter påverkar elevers lärande
- koppla experiment och laborationer till skolans läro- och kursplaner,
- genomföra säkerhetsanalyser av experiment och laborationer.
- reflektera över rollen som ledare av experiment och laborationer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Besöksledare på Vetenskapens hus.
Utrustning
Dator med internetkoppling.
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker genom aktivt deltagande samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt resultat på samtliga moment i kursen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är avsedd för nyanställda besöksledare på Vetenskapens hus.