Denna kurs är utformad för att ge studenterna en djupare förståelse av matematikens historia, matematikens abstraktion och dess relevans för andra vetenskapliga discipliner. Kursens huvudinnehåll är grundläggande aritmetik och geometrins axiomatiska struktur. Kursen kommer att gå igenom genusperspektivet på matematikhistoria och räknesystemet genom att granska egyptierna, babylonierna, romarna och det hindu-arabiska systemet. Studenter kommer också att beröra talsystemet, med betoning på naturliga tal och deras egenskaper; teorem om primtal och dess tillämpningar; pythagoréerna och geometri. Särskild tonvikt läggs på matematiska resonemang, matematisk kommunikation och modern matematik betraktat som ett logiskt system och hur denna utveckling har påverkat undervisning, lärande och bedömning i matematikundervisning.
LT2047 Teman inom matematiken 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
52265
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT2047 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Diskutera hur talsystemet historiskt har utvecklats från heltal till abstrakta algebraiska strukturer, och vilka problem som har motiverat införandet av nya talsystem
2. Kritiskt granska den grundläggande konstruktionen av talsystemet, både intuitivt och axiomatiskt, särskilt Peanos axiom för de naturliga och rationella talen
3. Diskutera hur de aritmetiska operationerna som definieras på naturliga tal kan generaliseras till större talområden
4. Analysera hur potenslagarna för positiva heltalsexponenter kan generaliseras till ickepositiva heltalsexponenter och rationella exponenter och förklara sambandet mellan potenslagar och exponentlagar
5. Undersöka hur geometri har utvecklats från antik grekisk till euklidisk geometri och vidare till icke-euklidisk geometri
6. Granska grundläggande begrepp inom geometri och förklara och bevisa deras viktigaste egenskaper, särskilt: trianglar, trigonometriska funktioner, Pythagoras sats, cirklar och ellipser
7. Använda kongruens och likformighet, samt genomföra enklare konstruktioner med passare och linjal
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Gymnasiekurserna SV B/3 och/eller ENG B/6
- Avklarad kurs ML1000
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.