Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT2045 Lärande och undervisning i teknik, del 2 6,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 KPUFU programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (3,0 hp), P2 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

40013

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 25

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT2045 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT2045 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Fortsättningskurs i teknikens didaktik  där  kunskaper  i  teknikens kunskapsteori fördjupas och de  tekniska  ämnenas plats  i  utbildningssystemet  diskuteras.  Stor  del  av tiden  ägnas åt studier av aktuella  teknikdidaktiska  vetenskapliga  artiklar  inom  ett  område  som  kursansvarig beslutar  efter  samråd med studenterna. 

Lärandemål

Efter  godkänd  kurs ska  studenten  kunna

1.  Beskriva något eller  några  sätt  att  betrakta  och  klassificera  teknisk  kunskap  och tillämpa  detta  vid planering och  analys av undervisning och  bedömning i grund- och/eller  gymnasieskolan 

2.  Kontrastera  tekniska  kunskaper  och  färdigheter mot andra  och  utifrån  detta  diskutera de  tekniska  ämnenas plats  i  utbildningssystemet 

3. Ge exempel  på  hur  teknikundervisning kan  och  bör  anpassas för  elever med särskilda behov 

4. Planera och  analysera  undersökande  arbete  inom  teknikämnena, inklusive bedömningsaspekter 

5  Problematisera  och  kritiskt granska  användningen  av olika  undervisningsresurser  och hjälpmedel  (både  digitala  och  analoga)  i  teknikundervisninge

6  Redogöra för  aktuell  teknikdidaktisk forskning inom ett  avgränsat område  och diskutera  dess relevans för  undervisningen  i  grund-  och/eller  gymnasieskolan. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänt betyg (lägst G resp. E) på kurserna LT1045 Verksamhetsförlagd utbildning 1 (15 hp) samt UM7101 Ämnesdidaktik, läroplansteori, betyg och bedömning (10 hp)

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursbetyget avgörs av  betyget på  INL1. 

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande  i obligatoriska  seminarier. 

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd  utbildning genomförs  parallellt med denna  kurs.  Datainsamling, intervjuer  o.d.  på  VFU-skolan  kan  förekomma.