Fortsättningskurs i teknikens didaktik där kunskaper i teknikens kunskapsteori fördjupas och de tekniska ämnenas plats i utbildningssystemet diskuteras. Stor del av tiden ägnas åt studier av aktuella teknikdidaktiska vetenskapliga artiklar inom ett område som kursansvarig beslutar efter samråd med studenterna.
LT2045 Lärande och undervisning i teknik, del 2 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 KPUFU programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (3,0 hp), P2 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
40013
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 25
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT2045 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. Beskriva något eller några sätt att betrakta och klassificera teknisk kunskap och tillämpa detta vid planering och analys av undervisning och bedömning i grund- och/eller gymnasieskolan
2. Kontrastera tekniska kunskaper och färdigheter mot andra och utifrån detta diskutera de tekniska ämnenas plats i utbildningssystemet
3. Ge exempel på hur teknikundervisning kan och bör anpassas för elever med särskilda behov
4. Planera och analysera undersökande arbete inom teknikämnena, inklusive bedömningsaspekter
5 Problematisera och kritiskt granska användningen av olika undervisningsresurser och hjälpmedel (både digitala och analoga) i teknikundervisninge
6 Redogöra för aktuell teknikdidaktisk forskning inom ett avgränsat område och diskutera dess relevans för undervisningen i grund- och/eller gymnasieskolan.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt betyg (lägst G resp. E) på kurserna LT1045 Verksamhetsförlagd utbildning 1 (15 hp) samt UM7101 Ämnesdidaktik, läroplansteori, betyg och bedömning (10 hp)
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursbetyget avgörs av betyget på INL1.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övriga föreskrifter
Verksamhetsförlagd utbildning genomförs parallellt med denna kurs. Datainsamling, intervjuer o.d. på VFU-skolan kan förekomma.