Kursen tar sin utgångspunkt i specialpedagogikens tvärvetenskapliga karaktär. I kursen behandlas hur synen på specialpedagogiska frågor varierar utifrån olika vetenskapliga utgångspunkter och vid olika historiska perioder. Individuella, samhälleliga och organisatoriska faktorers betydelse för elevens lärande och socialisation lyfts fram.
I fokus ställs skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social exkludering och inkludering.
Kursen behandlar olika möjligheter att i samverkan med andra arbeta förebyggande och identifiera hinder för utveckling och lärande på såväl samhälls- och skolnivå som på individnivå, liksom vägar att undanröja dessa hinder. Vidare belyses olika former av specialpedagogiska insatser och stödresurser i och utanför skolan.
För att tillgodose studentens kunskaper om specialpedagogisk tillämpning i relevanta undervisningsämnen orienterar kursen mot utbildningens huvudsakliga undervisningsområde/n.
Kursens verksamhetsförlagda utbildning, 1 hp, ger den blivande läraren kunskap om specialpedagogisk verksamhet inom relevant undervisningsområde.