Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT2034 Läroplansteori och ämnesdidaktik 6,0 hp

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Civilingenjör och lärare, åk 5, Obligatorisk

Civilingenjör och lärare, åk 5, MAFY, Obligatorisk

Civilingenjör och lärare, åk 5, MAKE, Obligatorisk

Civilingenjör och lärare, åk 5, TEDA, Obligatorisk

Civilingenjör och lärare, åk 5, TEMI, Obligatorisk

Perioder

P2 (6,0 hp)

Varaktighet

2024-10-28
2025-01-13

Studietakt

33%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

51433

Kontakt

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Kontaktperson

Kristina Andersson (kriand2@kth.se)

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan LT2034 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en överblick över forskning i matematik-, kemi-, fysik- samt teknikämnets didaktik.

Kursen behandlar läroplansteori, med fokus på skolämnenas framväxt, innehåll och karaktär, hur de svenska läroplanerna och andra styrdokument vuxit fram samt styrdokumentens relation till skol- och undervisningspraktiken.

I kursen problematiseras och diskuteras förhållandet mellan ämnesdisciplinerna matematik, kemi, fysik och teknik och motsvarande skolämne.

Den ämnesdidaktiska forskningens relevans för och förhållande till verksamheten i skolan och studentens framtida yrkespraktik diskuteras kritiskt utifrån vetenskapliga metoder och principer.

Vidare behandlas, och praktiskt övas, utbildningsvetenskapliga analysmetoder för att systematisera empiriskt material samt att dra slutsatser gällande undervisning och lärande i olika miljöer.

I kursen ingår att studenten praktiskt övar sin förmåga att vetenskapligt analysera och metodiskt reflektera kring den kommande yrkespraktiken.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska student kunna

1. Sammanfatta och förklara vad som karaktäriserar matematik, kemi, fysik och teknik som skolämnen, ur ett historiskt och nutida perspektiv, i deras relation till ämnesdisciplinerna liksom till yrkespraktiken,

2. diskutera och problematisera förhållandet mellan styrdokument, skolpraktik och ämnesdisciplinerna matematik, kemi, fysik och teknik utifrån läroplansteori,

3. kontrastera och värdera olika ämnesdidaktiska forskningsresultat rörande undervisning och lärande i matematik, kemi, fysik och teknik, 

4. kritiskt analysera och värdera undervisning och lärande i olika miljöer med hjälp av relevanta ämnesdidaktiska begrepp och teorier.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

LT2033 VFU 3 med ämnesdidaktik

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Workshop läroplansteori, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Dataanalys, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Deltagande i obligatoriska seminarier

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Kristina Andersson (kriand2@kth.se)