Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT2032 Undervisning och bedömning i matematik och teknik eller naturvetenskap 9,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (9,0 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

51406

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT2032 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT2032 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av obligatoriska seminarier i två delar; matematikdidaktik samt teknikdidaktik eller naturvetenskapsämnenas didaktik. Studenten läser teknikdidaktik eller naturvetenskapsdidaktik beroende på inriktning i programmet.

Kursen behandlar olika former av bedömning; formativ, summativ, kamratbedömning, etc, samt hur dessa bedömningsformer förhåller sig till lärande, undervisningens ramfaktorer, skolans kunskapskrav och betygssättning. Kommunikation och interaktion i och utanför klassrummet som en del av den ständigt pågående formativa bedömningen i undervisningen behandlas. IKThjälpmedel som t.ex. lärplattformar, AI, simuleringar och responssystem behandlas.

3 (3)

Exempel ges från ungdomars och vuxnas lärande.

Kursen består av följande delar:

Matematikdidaktik, 5 hp

Samt en av följande delar beroende på ämneskombination:

Teknikdidaktik, 4 hp

eller

Naturvetenskapsämnenas didaktik, 4 hp

Lärandemål

Alla studenter läser Matematikdidaktik och ska efter avslutad kurs kunna:

Matematikdidaktik, 5 hp:

1. Planera och utvärdera undervisning i matematik med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument

2. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i matematik samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen

3. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier.

4. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av laborationer, demonstrationer och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom matematik

Studenter som läser det valbara momentet om teknikdidaktik, ska efter avslutad kurs dessutom kunna:

Teknikdidaktik, 4 hp:

5. Planera och utvärdera undervisning i teknik med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument

6. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i teknik samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen

7. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier.

8. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av teknikutvecklingsprocessen, undersökande och utvärderande arbetssätt och och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom teknik (detta inbegriper t.ex. tekniklaborationer och simuleringar)

Studenter som läser det valbara momentet om naturvetenskapsämnenas didaktik ska efter avslutad kurs förutom lärandemål 1-4 kunna:

Naturvetenskapsämnenas didaktik, 4 hp:

9. Planera och utvärdera undervisning i naturvetenskap med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument

10. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i naturvetenskap samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen

11. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier

12. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av laborationer, demonstrationer och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom naturvetenskap (detta inbegriper t.ex. simuleringar)

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Matematikdidaktik med verksamhetsförlagd utbildning för gymnasiet, 7,5 hp (UMK213), Lärande som professionellt uppdrag, 8,5 hp (DIK200), Ungdomars utveckling och lärande i naturvetenskap och teknik, 6 hp (UMK310), VFU2: experiment och lärandemiljöer, 11 hp (LT1035)

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Matematikdidaktik, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Teknikdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Naturvetenskapsdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier matematikdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarier teknikdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier naturvetenskapsdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Deltagande i obligatoriska gruppuppgifter och seminarier

-         Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.

-         Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.

-         Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd