Kursen består av obligatoriska seminarier i två delar; matematikdidaktik samt teknikdidaktik eller naturvetenskapsämnenas didaktik. Studenten läser teknikdidaktik eller naturvetenskapsdidaktik beroende på inriktning i programmet.
Kursen behandlar olika former av bedömning; formativ, summativ, kamratbedömning, etc, samt hur dessa bedömningsformer förhåller sig till lärande, undervisningens ramfaktorer, skolans kunskapskrav och betygssättning. Kommunikation och interaktion i och utanför klassrummet som en del av den ständigt pågående formativa bedömningen i undervisningen behandlas. IKThjälpmedel som t.ex. lärplattformar, AI, simuleringar och responssystem behandlas.
3 (3)
Exempel ges från ungdomars och vuxnas lärande.
Kursen består av följande delar:
Matematikdidaktik, 5 hp
Samt en av följande delar beroende på ämneskombination:
Teknikdidaktik, 4 hp
eller
Naturvetenskapsämnenas didaktik, 4 hp
Alla studenter läser Matematikdidaktik och ska efter avslutad kurs kunna:
Matematikdidaktik, 5 hp:
1. Planera och utvärdera undervisning i matematik med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument
2. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i matematik samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen
3. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier.
4. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av laborationer, demonstrationer och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom matematik
Studenter som läser det valbara momentet om teknikdidaktik, ska efter avslutad kurs dessutom kunna:
Teknikdidaktik, 4 hp:
5. Planera och utvärdera undervisning i teknik med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument
6. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i teknik samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen
7. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier.
8. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av teknikutvecklingsprocessen, undersökande och utvärderande arbetssätt och och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom teknik (detta inbegriper t.ex. tekniklaborationer och simuleringar)
Studenter som läser det valbara momentet om naturvetenskapsämnenas didaktik ska efter avslutad kurs förutom lärandemål 1-4 kunna:
Naturvetenskapsämnenas didaktik, 4 hp:
9. Planera och utvärdera undervisning i naturvetenskap med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument
10. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i naturvetenskap samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen
11. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier
12. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av laborationer, demonstrationer och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom naturvetenskap (detta inbegriper t.ex. simuleringar)