Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1066 Pythonprogrammering för lärare 4,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (2,0 hp), P4 (2,0 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

20144

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

5 - 30

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Catarina Eivinsson, cei@kth.se

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1066 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1066 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ska bidra till att ge verksamma lärare i gymnasiet och högstadiet de kunskaper som behövs för att undervisa i programmering, framförallt i matematik och teknik, men även i andra ämnen. Kursen syftar till att ge grundläggande kunskap om textbaserad programmering, framförallt i Python . Kursen innehåller följande delar:

  • Grundläggande datalogiska begrepp
  • Orientering i textbaserade programspråk och utvecklingsmiljöer som är vanliga i skolan
  • Enkel programmering i textbaserad miljö och grundläggande programmering i Python
  • Jämförelser mellan visuell och textbaserad programmering ur tekniska och matematiska perspektiv
  • Vanliga kommandoradsgränssnitt
  • Python-syntax: variabler, datatyper, funktioner, moduler
  • Objekt-orientering och klasser
  • Programtestning
  • Vanliga Python-bibliotek
  • Vanliga tillämpningar i skolan
  • Inledande programmeringsdidaktik och didaktiska aspekter relaterade till informations- och kommunikationsteknik

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. Redogöra för grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, exempelvis sekvens, alternativ, villkor, upprepning, algoritm
  2. Skapa, modifiera, felsöka och testa program i ett visuellt programmeringsspråk och ha orienterande kunskaper om minst ett annat språk
  3. Använda textbaserad programmering för att styra fysiska och virtuella objekt
  4. Skriva enkla program i ett textbaserat programmeringsspråk och diskutera skillnader och likheter mellan visuell och textbaserad programmering
  5. Analysera relevanta kurs- och ämnesplaner för att identifiera moment och innehåll där programmering i visuell miljö kan användas
  6. Orientera sig i aktuell praxis och didaktisk forskning inom grundläggande programmeringsundervisning
  7. Planera och utvärdera undervisning i grundläggande textbaserad programmering, framförallt i Python, för elever

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast Grundläggande Behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

VG, G, U

Examination

  • LAB1 - Laboration/datorbaserade uppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Muntlig examination, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Obligatorisk närvaro på seminarier

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro på seminarier

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Catarina Eivinsson, cei@kth.se

Övriga föreskrifter

Studenterna rekommenderas att använda egen dator (laptop) på kursen.