Kursen är utformad för att hjälpa deltagarna utveckla de färdigheter som behövs för att framgångsrikt arbeta med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i syfte att skapa en inkluderande och stöttande lärandemiljö.
Kursen ger en introduktion till utvecklingen av fysikämnets litteracitet i flerspråkiga skolmiljöer.
Kursen ges digitalt, med inlämningsuppgifter och seminarier.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Förklara språkets betydelse för kunskaps- och litteracitetsutveckling inom fysikutbildningutbildning.
2. Identifiera och diskutera de språkliga karaktärsdragen och kraven specifika för fysikämnetämnet i syfte att alla elever oavsett språklig bakgrund ska kunna uttrycka och visa sina kunskaper genom ett relevant och ämnesspecifikt språk.
3. Planera och genomföra undervisning med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i fysikämnet i syfte att skapa en inkluderande och stöttande lärandemiljö.
4. Reflektera över erfarenheter inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i syfte att förbättra undervisningspraktiken, främja kontinuerlig yrkesutveckling och förbättra elevernas läranderesultat.