Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1062 Att utveckla ämneslitteracitet i fysik för åk 7-9 och gymnasiet genom ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) 3,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (1,5 hp), P4 (1,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

20158

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 30

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1062 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1062 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är utformad för att hjälpa deltagarna utveckla de färdigheter som behövs för att framgångsrikt arbeta med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i syfte att skapa en inkluderande och stöttande lärandemiljö.

Kursen ger en introduktion till utvecklingen av fysikämnets litteracitet i flerspråkiga skolmiljöer.

Kursen ges digitalt, med inlämningsuppgifter och seminarier.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Förklara språkets betydelse för kunskaps- och litteracitetsutveckling inom fysikutbildningutbildning.

2. Identifiera och diskutera de språkliga karaktärsdragen och kraven specifika för fysikämnetämnet i syfte att alla elever oavsett språklig bakgrund ska kunna uttrycka och visa sina kunskaper genom ett relevant och ämnesspecifikt språk.

3. Planera och genomföra undervisning med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i fysikämnet i syfte att skapa en inkluderande och stöttande lärandemiljö.

4. Reflektera över erfarenheter inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i syfte att förbättra undervisningspraktiken, främja kontinuerlig yrkesutveckling och förbättra elevernas läranderesultat.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Lärarexamen i fysik.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Alla examinerande moment godkända. Vissa delar av kursen kan kräva obligatorisk närvaro. Om så är fallet kommer det att framgå av det kurs-PM som studenterna får vid kursstart.

Examinationsform och detaljerade betygskriterier och uppgifter ska beskrivas i kurs-PM innan kursstart.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd