- Kursen inleds med att en sammanfattande bild av teknikdidaktik presenteras. Deltagarna läser teknikdidaktisk litteratur och reflekterar samt gör en inlämningsuppgift, INL1.
- Därefter behandlas synen på teknikundervisning, vi går igenom läget just nu med fokus på ett utifrånperspektiv med aktörer som exempelvis Teknikföretagen, Cetis, Skolverket. Deltagarna genomför ytterligare en inlämningsuppgift, INL2.
- Nästa steg blir att diskutera och reflektera över Eldsjälar i teknikundervisning – vägar för att lyckas, exempel från praktiken. Då möter deltagarna aktuella projekt, verksamma lärare och forskare som delar med sig av sina erfarenheter. Deltagarna får sedan själva skapa verktyg för att planera, genomföra, utvärdera, samverka kring teknikundervisning. Deltagarna arbetar med ett projekt, PRO1.
- Under hela kursens gång inkluderas teknikdidaktisk forskning som ger stöd för att utveckla sin teknikundervisning. Används i inlämningsuppgifter och i projekt.
- Till sist får deltagarna får tillsammans utveckla strategier användbara för tekniklärare i sin egen undervisning och i tekniklärarnätverk. Ingår i projektarbetet, PRO1.
- Kursen innehåller också deltagande i relevanta konferenser, som Cetis. Ingår i projektarbetet, PRO1
LT1059 Att vara eldsjäl i teknikämnet - inspiration och påfyllnadskunskaper för verksamma tekniklärare 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_25_Technology_Learning.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 fristående studerande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Ingen information tillagdPerioder
P1 (3,8 hp), P2 (3,7 hp)Varaktighet
Studietakt
25%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
20 - 30
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 fristående studerande
Anmälningskod
10059
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 fristående studerande
Kontaktperson
Susanne Engström (sengstro@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Beskriva teknikdidaktiska aspekter
- Reflektera över olika syn på teknikundervisning
- Planera för och analysera olika verktyg/metoder för att planera, genomföra och utvärdera teknikundervisning
- Analysera och beskriva teknikdidaktisk forskning
- Ge exempel på olika undervisnings- och samverkansstrategier
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Lärarexamen och minst en termins erfarenhet av teknikundervisning i grundskolan.
Lärarexamen i teknik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro vid träffar, samt deltagande i konferens. I undantagsfall kan närvaro via zoom möjliggöras.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övriga föreskrifter
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.