Kursen vänder sig till högstadie- och gymnasielärare som i sin yrkesutövning tar emot studenter på verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Denna kurs syftar till att vidareutveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter genom seminarier och föreläsningar som behandlar teorier och modeller för undersökande arbetssätt rörande lärande och handledning av VFU-studenter. Den syftar vidare till att utveckla handledarkompetens genom att studenterna utför en undersökning inom området och presenterar resultaten.
Kursen är en fortsättningskurs som syftar till att fortsatt utveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter, samt utveckla deltagarnas förmåga att undersöka och reflektera över handledning i en lärandekontext utgående från aktuell forskning och egna erfaranheter
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för teorier och modeller för lärande, handledning och undersökningsmetodik, samt reflektera kring hur dessa kan tillämpas under handledningsprocessen
2. Undersöka, analysera och kritiskt reflektera kring handledning av VFU-studenter
3. Presentera resultatet av en undersökning av handledning i en lärandekontext för en i ämnet insatt målgrupp