Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1057 Verksamhetsförlagd utbildning 2 14,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (4,5 hp), P4 (9,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60621

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Endast för KPUHU

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se) gällande kursinnehåll, vfu-kth@kth.se gällande VFU-placeringar

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1057 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1057 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenten tillbringar en längre tid i en skola för medverkan i det dagliga arbetet både i

klassrummet och i annan verksamhet på skolan.

Under denna VFU-period förväntas studenten under handledning – men med hög grad av självständighet – planera, genomföra och utvärdera en längre lektionssekvens i något av sina undervisningsämnen. Därvidlag läggs ett större fokus än under VFU1 på utvärdering av elevernas lärande; bedömning.

Mycket uppmärksamhet ägnas också åt praktiskt ledarskap för lärande och utveckling, vilket kräver kunskap om kommunikation, sociala relationer och konflikthantering samt om olika elevers förutsättningar och behov.

Lika viktigt som i VFU1 är även bemötande och kommunikation i enlighet med skolans värdegrund.

Lärandemål

Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:

  1. under handledning, men med hög grad av självständighet, använda konstruktiv länkning i praktiken; utifrån styrdokumenten samt elevernas förkunskaper, intressen och behov, planera lärandemål samt undervisnings-, lärande- och bedömningsaktiviteter som hänger samman för en längre lektionssekvens
  2. under handledning, men med hög grad av självständighet, visa prov på ett ledarskap i klassrummet som balanserar resultat- och relationsorientering.
  3. under handledning, men med hög grad av självständighet, diskutera och analysera planerad och genomförd undervisning med stöd av utbildningsvetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet samt ge exempel på egna styrkor och utvecklingsområden inför yrkesutövningen
  4. demonstrera ett i skolverksamheten professionellt förhållningssätt: i olika situationer bemöta, kommunicera och samarbeta med elever och skolpersonal på ett samtidigt ändamålsenligt och respektfullt sätt, i enlighet med skolans värdegrund
  5. identifiera och analysera egna värderingar och attityder som kan ha betydelse för ett professionellt förhållningssätt
  6. skapa både ett bedömningsunderlag (elevuppgift för bedömning som ingår i det formella bedömningsuppdraget) och bedömningsanvisningar till sig själv som lärare, relaterat till den längre undervisningssekvens som genomförs, i enlighet med nationella styrdokument, vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet
  7. använda och utvärdera både analoga och digitala läranderesurser som stöd i undervisningen
  8. i ämnesundervisningen integrera ämnesövergripande perspektiv som skolans värdegrund, jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik, samt utvärdera hur denna integration gick i praktiken

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper om undervisning i skolverksamheten motsvarande innehåll i kurs LT1055.

Kunskaper om generella teknik- och matematikdidaktiska aspekter, undervisningsprocessen samt bedömning och utvärdering av undervisning i teknik och matematik motsvarande INL1 och INL2 i kurs LT1052 och INL1 och INL2 i kurs LT1053

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

VG, G, U

Examination

  • VFU2 - Verksamhetsförlagd utbildning, 14,0 hp, betygsskala: VG, G, U

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd (lägst betyget P alt. G) på alla ingående moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se) gällande kursinnehåll, vfu-kth@kth.se gällande VFU-placeringar

Övriga föreskrifter

Kursen läses i nära anslutning till övriga kurser som läses under samma termin.

Observationsuppgifter, datainsamling och liknande till dessa kurser förekommer under VFU. Student som underkänns på kursen får göra om den en gång (totalt max två försök, inklusive det första).