Studenten tillbringar en längre tid i en skola för medverkan i det dagliga arbetet både i
klassrummet och i annan verksamhet på skolan.
Under denna VFU-period förväntas studenten under handledning – men med hög grad av självständighet – planera, genomföra och utvärdera en längre lektionssekvens i något av sina undervisningsämnen. Därvidlag läggs ett större fokus än under VFU1 på utvärdering av elevernas lärande; bedömning.
Mycket uppmärksamhet ägnas också åt praktiskt ledarskap för lärande och utveckling, vilket kräver kunskap om kommunikation, sociala relationer och konflikthantering samt om olika elevers förutsättningar och behov.
Lika viktigt som i VFU1 är även bemötande och kommunikation i enlighet med skolans värdegrund.
Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:
- under handledning, men med hög grad av självständighet, använda konstruktiv länkning i praktiken; utifrån styrdokumenten samt elevernas förkunskaper, intressen och behov, planera lärandemål samt undervisnings-, lärande- och bedömningsaktiviteter som hänger samman för en längre lektionssekvens
- under handledning, men med hög grad av självständighet, visa prov på ett ledarskap i klassrummet som balanserar resultat- och relationsorientering.
- under handledning, men med hög grad av självständighet, diskutera och analysera planerad och genomförd undervisning med stöd av utbildningsvetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet samt ge exempel på egna styrkor och utvecklingsområden inför yrkesutövningen
- demonstrera ett i skolverksamheten professionellt förhållningssätt: i olika situationer bemöta, kommunicera och samarbeta med elever och skolpersonal på ett samtidigt ändamålsenligt och respektfullt sätt, i enlighet med skolans värdegrund
- identifiera och analysera egna värderingar och attityder som kan ha betydelse för ett professionellt förhållningssätt
- skapa både ett bedömningsunderlag (elevuppgift för bedömning som ingår i det formella bedömningsuppdraget) och bedömningsanvisningar till sig själv som lärare, relaterat till den längre undervisningssekvens som genomförs, i enlighet med nationella styrdokument, vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet
- använda och utvärdera både analoga och digitala läranderesurser som stöd i undervisningen
- i ämnesundervisningen integrera ämnesövergripande perspektiv som skolans värdegrund, jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik, samt utvärdera hur denna integration gick i praktiken