I kursen LT1053 kommer du att fördjupa dig i matematikdidaktiska aspekter av undervisning och lärande. Kursen är indelad i följande block:
- Matematikdidaktiska aspekter av den didaktiska triangeln (ämnet/eleverna/läraren). Då fokuseras på själva matematikämnet (som hur ämnet vuxit fram, olika syn på kunskap i ämnet, ämnets koppling (eller bristen på koppling) till läroböckerna, mm.) elevers intresse, förutsättningar mm. i relation till ämnet samt hur lärares attityd, bakgrund påverkar. Även begreppen didaktiska frågor och didaktiskt kontrakt tas upp.
- Matematikundervisningsprocessen: Hur kan man planera – genomföra – utvärdera matematikundervisning som främjar elevernas lärande? Denna del går integrerat med VFU-periodens två halvor (planera & genomföra; utvärdera)
- Bedömning av elevers lärande i matematik.
- Hur demokratiuppdraget, jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling, digitalisering och etik, etc (så kallade ämnesövergripande perspektiv) kan integreras i praktiken i ämnesundervisningen.