Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1053 Ämnesdidaktik matematik 8,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-03-16
Perioder

HT 2024: P1 (3,0 hp), P2 (4,0 hp)

VT 2025: P3 (1,0 hp)

Studietakt

17%

Anmälningskod

50729

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Endast för KPUHU

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Ernest Ampadu (ernesta@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1053 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1053 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen LT1053 kommer du att fördjupa dig i matematikdidaktiska aspekter av undervisning och lärande. Kursen är indelad i följande block:

  • Matematikdidaktiska aspekter av den didaktiska triangeln (ämnet/eleverna/läraren). Då fokuseras på själva matematikämnet (som hur ämnet vuxit fram, olika syn på kunskap i ämnet, ämnets koppling (eller bristen på koppling) till läroböckerna, mm.) elevers intresse, förutsättningar mm. i relation till ämnet samt hur lärares attityd, bakgrund påverkar. Även begreppen didaktiska frågor och didaktiskt kontrakt tas upp.
  • Matematikundervisningsprocessen: Hur kan man planera – genomföra – utvärdera matematikundervisning som främjar elevernas lärande? Denna del går integrerat med VFU-periodens två halvor (planera & genomföra; utvärdera)
  • Bedömning av elevers lärande i matematik.
  • Hur demokratiuppdraget, jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling, digitalisering och etik, etc (så kallade ämnesövergripande perspektiv) kan integreras i praktiken i ämnesundervisningen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:

  1. redogöra för samt exemplifiera ämnesspecifika aspekter av undervisningsprocessen och hur dessa påverkar olika sätt att utifrån styrdokumenten planera, genomföra och utvärdera undervisning inom matematikämnet.
  2. redogöra för samt exemplifiera ämnesspecifika aspekter av bedömning och hur olika bedömningsformer konkret kan tillämpas för att utvärdera elevers kunskaper inom matematikämnet
  3. redogöra för hur problemlösning, modellering och/eller motsvarande elevaktiverande undervisningstillfällen inom matematikämnet kan planeras, genomföras och utvärderas och analysera deras för- och nackdelar
  4. redogöra för hur ämnesövergripande perspektiv som demokratiuppdraget, jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik kan integreras i praktiken i ämnesundervisningen
  5. redogöra för hur både analoga och digitala läromedel och andra läranderesurser kan användas, utvärderas och integreras i praktiken i ämnesundervisningen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL4 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL5 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Ernest Ampadu (ernesta@kth.se)

Övergångsbestämmelser

Kurser påbörjade innan HT2024 examineras enligt tidigare kursplan tom  HT2025.
Examinator avgör sedan hur tidigare avklarade moduler kan tillgodoräknas i den nya kursplanen.