Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1049 Matematikdidaktik 2 7,5 hp

Behovet av yrkesverksamma personer med matematik och matematikdidaktisk kompetens är avgörande för förverkligandet av många innovationer. Denna kurs är utformad för att ge studenterna kunskap om matematikens genomgripande och osynliga roller i dagens digitala samhälle. Du introduceras inte bara till de olika matematiska begreppen och deras tillämpningar, utan också till färdigheter, processer och kunskap som kommer att förbereda dig inför 2000-talets utmaningar.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-03-16
Perioder

HT 2024: P2 (4,0 hp)

VT 2025: P3 (3,5 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

50505

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1049 (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1049 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna kurs kommer att fördjupa matematikdidaktiska kunskaper baserat på ämnesdidaktisk forskning och praktikbaserad kunskap. Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper och praxis om utvecklingen av studenters matematiska förmågor och hur man följer upp studenternas lärprocess. Innehåll som tas upp:

·      Principer för skolmatematik

·      Effektiv undervisning och lärande i matematik i klassrummet

·      Reflekterande undervisning och undervisningsstrategier,

·      Läroplansdesign i matematik

·      Matematiska förmågor i läroplanen och ämnesdidaktisk forskning

·      Studenter med särskilda behov och studenter med särskilda förmågor som behöver extra utmaningar

·      Vanliga misuppfattningar gällande matematik bland elever i åk 7-9

·      Ämnesdidaktiskt fokus mot analys i en variabel, vektoralgebra och diskret matematik.

·      Lärandets affektiva, kognitiva och psykomotoriska domäner

·      Formativ och summativ bedömning och betygsättning

·      Utformning av prov och provuppgifters validitet och reliabilitet

·      Svenska elevers resultat i internationella kunskapsmätningar

·      Ämnesdidaktiskt fokus på valda områden inom den svenska grundskolans matematikämne.

Lärandemål

1. Göra didaktiska planeringar på kort och på lång sikt med speciellt fokus på studenter med olika individuella förutsättningar för lärande

2. Utforma en praktisk lektion genom att använda en variation av tillvägagångssätt

3. Visa en förståelse för processen att utveckla och planera läroplaner

4. Använda olika modeller och steg för att utveckla läroplaner

5. Tillämpa olika strategier för att undersöka provuppgifters validitet och reliabilitet

6. Analysera bedömningsmaterial från både nationella och internationella examinationer

7. Förklara forskningsbaserade principer om bedömning, kartläggning och åtgärder, och hur man kan använda dem praktiskt

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • KON1 - Kontrollskrivningar, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd