Kursen behandlar skolan som en fysisk och digital arena för social interaktion och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas lärarens roll som ledare, men även andra relationer som är av betydelse för skolarbetet tas upp: elevers relationer till varandra och relationer mellan lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever och vårdnadshavare. I kursen behandlas kommunikationens betydelse för en god lärande- och arbetsmiljö, även kommunikation rörande potentiellt känsliga ämnen som sexualitet, diskriminering och könsroller.
LT1046 Sociala relationer, ledarskap och kommunikation 7,5 hp
Lärarrollen handlar till stor del om ledarskap och kommunikation, både i undervisningen och i annan skolverksamhet Kursen handlar bland annat om kommunikation mellan lärare och elever, lärare emellan och mellan lärare och vårdnadshavare. Särskild uppmärksamhet ägnas åt konflikthantering och åt känsliga områden som diskriminering, mobbning, sex och samlevnad.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 KPUFU programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (3,0 hp), P4 (4,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
61693
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 25
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1046 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
1. Föreslå och diskutera strategier för att på ett respektfullt och etiskt sätt kommunicera om elevers lärande, utveckling och sociala situation med kolleger, eleverna själva och deras vårdnadshavare
2. Reflektera över elevers och lärares perspektiv på ledarskapet i skolan samt över faktorer som är gynnsamma för att skapa ett hållbart socialt klimat för lärande
3. Diskutera och utvärdera metoder för att motverka konflikter i skolklasser och andra arbetsgrupper
4. Föreslå och kritiskt granska metoder för att i undervisning och övrigt skolarbete ta upp potentiellt känsliga frågor rörande exempelvis diskriminering, särbehandling, sexualitet, könsidentiteter och samlevnad
5. Analysera metoder för att organisera arbetet i olika typer av undervisningssituationer, till exempel projektarbeten, språkutvecklande arbetssätt samt användning av digitala hjälpmedel
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övriga föreskrifter
Parallellt med kursen genomförs verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Uppgifter som utförs på och/eller i samverkan med VFU-skolan ingår.