Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1045 Verksamhetsförlagd utbildning 1 15,0 hp

LT1045 verksamhetsförlagd utbildning 1 genomförs under vårterminen 2024. Studenterna är i skolan 11 mars – 17  maj, med uppehåll för skolornas påsklov. Kursens fokus ligger på skolan som pedagogisk miljö och lärarens yrkesroll. Studenten ska delta aktivt i den dagliga skolverksamheten, för att på så sätt introduceras till skolans verksamhet, organisation och arbetssätt. Utifrån relevanta ämneskunskaper och gjorda erfarenheter skall studenten integrera teori och praktik genom systematisk reflektion. Det dagliga arbetet planeras och genomförs i nära samarbete med utsedd handledare på VFU-skolan. Studenten förväntas närvara på heltid i skolan under kursen och under denna tid planera och genomföra minst 25 egna lektioner, auskultera vid minst 20 och utföra uppgifter från de kurser som går parallellt. Studenten ska dessutom delta i konferenser, idrottsdagar och annat som hör läraryrket till.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 KPUFU programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (5,0 hp), P4 (10,0 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

61694

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Catarina Eivinsson (cei@kth.se) gällande kursinnehåll, vfu-kth@kth.se gällande VFU-placering

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1045 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1045 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation genom att tillbringa en längre period i en skola. Studenten ska under handledning delta i skolverksamheten, främst genom undervisning och auskultation, men även genom deltagande i möten, konferenser och liknande. Ämnen och skolform ska vara relevanta för studentens framtida examen.

Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

1. Under handledning planera, genomföra, utvärdera och dokumentera lektioner med innehåll i enlighet med gällande styrdokument

2. Diskutera och analysera planerad och genomförd undervisning med stöd av utbildningsvetenskap och beprövad erfarenhet

3. I undervisningssammanhang kommunicera i tal och skrift med elever och skolpersonal på ändamålsenliga sätt

4. Diskutera hur ämnesövergripande perspektiv som jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik kan tas upp i den pedagogiska verksamheten

5. Använda och diskutera användningen av hjälpmedel och undervisningsstöd i form av exempelvis läroböcker, datorprogram, beräkningshjälpmedel och distansundervisningsutrustning

6. I olika situationer bemöta elever och skolpersonal på ett respektfullt sätt samt identifiera och analysera egna värderingar och attityder som kan ha betydelse för detta bemötande

7. Utifrån gjorda erfarenheter och kursens förväntade studieresultat kunna beskriva, bedöma och ge exempel på egna styrkor och utvecklingsområden inför nästa VFU-kurs och generellt inom lärarrollen

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Dokumenterade kunskaper i didaktik motsvarande minst 5 hp.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

VG, G, U

Examination

  • VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 15,0 hp, betygsskala: VG, G, U

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro och aktivt deltagande under hela perioden i skolan.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Catarina Eivinsson (cei@kth.se) gällande kursinnehåll, vfu-kth@kth.se gällande VFU-placering

Övriga föreskrifter

Kursen läses i nära anslutning till övriga kurser som läses under samma termin. Observationsuppgifter, datainsamling och liknande till dessa kurser förekommer under VFU.

Student som underkänns på kursen får göra om den en gång (totalt max två försök, inklusive det första). Denna typ av begränsning är tillåten för kurser som innehåller praktik eller motsvarande (se Högskoleförordningen, SFS 1993:100, 6 kap., 21 §).