Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation genom att tillbringa en längre period i en skola. Studenten ska under handledning delta i skolverksamheten, främst genom undervisning och auskultation, men även genom deltagande i möten, konferenser och liknande. Ämnen och skolform ska vara relevanta för studentens framtida examen.
Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. Under handledning planera, genomföra, utvärdera och dokumentera lektioner med innehåll i enlighet med gällande styrdokument
2. Diskutera och analysera planerad och genomförd undervisning med stöd av utbildningsvetenskap och beprövad erfarenhet
3. I undervisningssammanhang kommunicera i tal och skrift med elever och skolpersonal på ändamålsenliga sätt
4. Diskutera hur ämnesövergripande perspektiv som jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik kan tas upp i den pedagogiska verksamheten
5. Använda och diskutera användningen av hjälpmedel och undervisningsstöd i form av exempelvis läroböcker, datorprogram, beräkningshjälpmedel och distansundervisningsutrustning
6. I olika situationer bemöta elever och skolpersonal på ett respektfullt sätt samt identifiera och analysera egna värderingar och attityder som kan ha betydelse för detta bemötande
7. Utifrån gjorda erfarenheter och kursens förväntade studieresultat kunna beskriva, bedöma och ge exempel på egna styrkor och utvecklingsområden inför nästa VFU-kurs och generellt inom lärarrollen