Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1042 Programsammanhållande kurs för civilingenjör och lärare, årskurs 2 1,5 hp

Detta är en av fyra kurser som läses i årskurs 1-4 inom programmet Civilingenjör och lärare. En kurs läses per år men kurserna samläser så att studenterna får träffas över årskursgränserna och inriktningsgränserna. Kursen syftar till att göra kursdeltagarna till bättre studenter, bland annat genom att visa hur programmets kurser hänger ihop och ge var och en tillfälle att reflektera över sin studiesituation och aktuella kurser. Den ska skapa kontakter mellan årskurserna och med lärare, och den har också en programkvalitetsutvecklande funktion. Kursen består av regelbundna reflektionsseminarier i årskursöverskridande smågrupper, föreläsaningar och övningar i retorik.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-03-16
Perioder

HT 2024: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)

VT 2025: P3 (0,5 hp)

Studietakt

10%

Anmälningskod

51404

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1042 (HT 2022–HT 2024)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1042 (HT 2022–HT 2024) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

·         Självreglerat lärande (till exempel studieteknik, eget ansvar, prokrastinering, självreflektion).

·         Retorik och presentationsteknik.

·         Utbildningens genomförande (till exempel kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination, programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, CLGYM-programmets upplägg, valmöjligheter, kvalitetsutveckling, studentinflytande).

·         Utvärdering av programmet.

·         Yrkesliv och samhällsaspekter (till exempel livslångt lärande, anställningsbarhet, jämställdhet, likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesroller).

·         Inriktningsspecifik akademisk introduktion.

·         Reflektion över samverkansinlärning (SI).

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

1. Reflektera på högre nivå, där även bakomliggande orsaker undersöks, och använda metoder för att planera sina studier på kort och lång sikt

2. Baserat på ett års studier inom programmet, sätta progressionen i ämneskunskaper och färdigheter i relation till utbildningens mål och de framtida yrkesrollerna

3. Analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska frågor inom teknik och utbildningsvetenskap, och motivera detta ställningstagande

4. Göra muntliga presentationer inom matematik.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 45 högskolepoäng från kurser i utbildningsplanen för CLGYM ska vara avklarade.  

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier och uppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd