Syftet med den programintegrerande kursen är att ge studenterna en ökad förståelse för hur utbildningsprogrammet är uppbyggt och hur de ingående kurserna tillsammans bidrar till att ge de kunskaper som krävs för ämneslärarexamen och framgång i läraryrket. Särskild vikt läggs vid att diskutera och analysera likheter och skillnader mellan forskarrollen och lärarrollen, samt hur tidigare yrkes- och utbildningserfarenheter kan vara till nytta i lärargärningen.
LT1040 Programintegrerande kurs 2,0 hp
Den programintegrerande kursen syftar till att förtydliga hur utbildningsprogrammets kurser hänger samman i en helhet, samt att leda studenterna in i lärarrollen.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 KPUFU programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2026-01-12
- Perioder
VT 2025: P3 (1,0 hp)
HT 2025: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
60784
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 25
- Målgrupp
KPUFU
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1040 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. Diskutera studiernas relation till lärarens yrkesroller
2. Relatera tidigare utbildnings- och yrkeserfarenheter till studierna och det framtida läraruppdraget
3. Diskutera skolans demokratiuppdrag, värdegrund samt läroplanernas ämnesövergripande perspektiv
4. Kritiskt granska, reflektera och dokumentera såväl utbildningens upplägg och genomförande som dess relevans för framtida yrkesroller och den egna studieinsatsen
5. Följa (eller skapa) den röda tråden i utbildningsprogrammet och se progressionen i både ämneskunskaper och generiska kompetenser, i relation till utbildningens mål och läraryrket
6. Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens i syfte att
- ta ansvar för det egna lärandet och vad man vill med utbildningen
- utnyttja studietiden på, för den enskilde studenten, bästa sätt
- skapa rutiner för ett livslångt lärande
- få en helhetsbild av lärarutbildningen och skolsystemet
- påverka programmets utveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Licentiat- eller doktorsexamen i teknik, matematik eller naturvetenskap.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier och skriftliga uppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övergångsbestämmelser
Aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen.
Övrig information
LT1026, överlappande
LT1011, delvis överlappande