Kursen utgör en introduktion till ämnet pedagogik. I kursen studeras begreppet lärande ur ett antal olika teoretiska perspektiv, dess möjligheter och begränsningar, såväl i pedagogisk/didaktisk tillämpning som i stöd för pedagogisk analys och förklaring av lärandesituationer. I kursen behandlas lärarens uppdrag och skolans styrdokument. Kursen ger också inblick i skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna
LT1036 Lärande som professionellt uppdrag 8,5 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (8,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
61659
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1036 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska student kunna:
1. urskilja, beskriva och jämföra huvudlinjerna och centrala begrepp i olika lärandeteorier
2. använda teoretiska begrepp från lärandeteorier för analys av lärande i olika situationer,
3. med utgångspunkt i lärandeteorier analysera empiriskt insamlad data i en vald lärandesituation och presentera resultaten,
4. använda teorier om lärande som redskap för kritisk granskning av förutsättningar för elevens lärande,
5. diskutera skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till CL-programmet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Examination - Lärande som professionellt uppdrag, 7,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i obligatoriska seminarier
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.