Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation genom att tillbringa en längre period (motsvarande 9 hp) i en skola. Studenten ska under handledning delta i skolverksamheten, främst genom undervisning och auskultation, men även genom deltagande i möten, konferenser och liknande. Fokus för undervisningen bör ligga på praktiskt arbete och laborationer i undervisningen inom tekniska och naturvetenskapliga områden. Ämnen och skolform ska vara relevanta för studentens framtida examen.
I kursen ingår också föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter. Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. under handledning planera, genomföra, utvärdera och utveckla lektioner med fokus på praktiskt arbete och laborationer utifrån relevanta kunskaper i teknik och/eller naturvetenskapliga ämnen,
2. kommunicera genom lyssnande, talande och skrivande på ett för skolverksamheten ändamålsenligt sätt,
3. observera och analysera elevers lärande, inbegripet förutsättningarna för lärande, i relation till verksamhetens mål i allmänhet och i synnerhet beträffande praktiskt arbete och laborationer,
4. bemöta elever och skolpersonal i olika situationer med empati, respekt och ett professionellt förhållningssätt i enlighet med skolans värdegrund, samt identifiera och diskutera egna värderingar och attityder som kan ha betydelse för bemötandet,
5. diskutera hur jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik kan tas upp i den pedagogiska verksamheten i allmänhet samt i teknik och naturvetenskapliga ämnen i synnerhet,
6. identifiera, beskriva och analysera egna styrkor och utvecklingsområden inför nästa VFU-kurs i syfte att utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.