Kursen behandlar skolan ur perspektivet sociala relationer och ledarskap som en arena för social interaktion och lärande. Kursen uppmärksammar olika typer av mänskliga relationer som aktualiseras i skolarbetet: ungas relationer till varandra samt relationer mellan lärare, elever och elevernas föräldrar. Kursen behandlar vidare föreställningar om normalitet och avvikelser, diskriminering, trakasserier, kränkande behandling och mobbning. Särskild vikt läggs vid kommunikation och hur problem kan identifieras och hanteras i ett tidigt skede, samt ledarskapets betydelse för dessa processer. Elevperspektiv och elevinflytande diskuteras. Liksom hur människor på olika sätt påverkas av kategoriseringar utifrån ålder, kön, etnicitet, klass, funktionalitet och sexualitet. Kursen belyser även teorier om organisation och kön/genus samt hur skolan kan vara ett objekt för forskning och verksamhetsutveckling. Kursen behandlar dessutom hur ledarskapets möjligheter att verka för ökad jämställdhet och mångfald.
LT1024 Sociala relationer och ledarskap 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1024 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
• Identifiera och problematisera hur föreställningar om normalitet och avvikelse konstrueras i relation tillålder, makt, kön/genus, sexualitet, etnicitet, klass, funktionshinder samt hur dessa föreställningar kan påverka lärare och elever samt analysera detta med hjälp av kurslitteraturen
• Föreslå och diskutera strategier för att på ett respektfullt och etiskt sätt kommunicera om elevers lärande, utveckling och sociala situation med kolleger, eleverna själva och deras vårdnadshavare
• Informera elever, vårdnadshavare, kolleger och allmänheten om skolans verksamhet, värdegrund och mål på ett etiskt och professionellt sätt
• Diskutera och utvärdera metoder för att motverka konflikter i arbetsgrupper som ex. skolklasser
• Reflektera över elevers perspektiv och ledarskapet i skolan samtöver faktorer somär gynnsamma för att skapa ett hållbart socialt klimat för lärande
• Analysera metoder för att organisera arbetet i olika typer av undervisningssituationer och projektarbeten, däribland språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt användning av digitala hjälpmedel
• Beskriva principer för insamling, systematisering och analys av empiriskt material relevant för
etnografisk forskning och med hjälp av forskning reflektera kring hur skolan kan utvecklas
• Visa ett reflekterande och ett kritiskt granskande förhållningssätt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Tillgång till dator med internetanslutning eftersom kursen genomförs på halvdistans.
Kurslitteratur
Slutgiltig litteraturlista kommer att anslås minst tre veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift om ledarskap, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Inlämningsuppgift om kommunikation, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.