Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1020 Specialpedagogik och perspektiv på lärande och utveckling 7,5 hp

Kursen är indelad i tre moment.

Det första momentet behandlar klassiska lärandeteorier och representater för dessa: behavioristisk, konstruktivistisk, sociokulturell och transformativ teori. I detta moment lyfts teoriernas huvuddrag, synen på individen och lärandet samt betydelse för undervisning.

Under det andra momentet tas modern hjärnforskning upp och dess bidrag till pedagogiken (neuropedagogik). Kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad diskuteras under detta moment. Även modern psykologisk forskning om ’mindset’ , hur vårt tänkande påverkar vårt lärande ingår i detta moment.

Det tredje handlar om vikten av att i samverkan med vårdnadshavare, lärare och andra yrkesgrupper i och utanför skolan, kunna identifiera och hantera specialpedagogiska behov på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå. Kursen orienterar om pedagogiska verktyg som kan öka elever möjligheter att lära och utvecklas. I fokus ställs skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social inkludering och exkludering.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-06-01 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-06-01 - 2026-06-01
Perioder

VT 2025:

HT 2025:

VT 2026: P3 (1,0 hp), P4 (2,0 hp)

Studietakt

17%

Anmälningskod

45011

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1020 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1020 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är indelad i tre moment. Det första momentet behandlar lärandeteorier och representanter för dessa såsom: behaviorism, kognitivism, pragmatism, lärande i ett sociokulturellt perspektiv samt lärande i ett situerat perspektiv. I detta moment lyfts teoriernas huvuddrag, synen på individen och lärandet samt betydelse för undervisning. 2024-10-17 2 (2)

Det andra momentet, Introduktion till Specialpedagogik, utgår från skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass och hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social inkludering och exkludering. Momentet behandlar vikten av att i samverkan med vårdnadshavare, lärare och andra yrkesgrupper i och utanför skolan, kunna identifiera, analysera och hantera specialpedagogiska behov, inbegripet neuropsykiatriska variationer, på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå.

Det tredje momentet, Introduktion till Kognitionsvetenskap och psykologi, tar upp modern hjärnforskning, psykologi och kognitionsvetenskap. I momentet ingår kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad och hur lärandet påverkas. 

Lärandemål

Inom området lärandeteorier förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:

1. Redogöra för de huvudsakliga dragen i de dominerande lärandeteorierna och jämföra deras syn på individen och lärandet,

2. Reflektera över lärandeteoriers möjligheter och begränsningar vid design av lärandemiljöer,

3. Analysera lärandesituationer och argumentera för vad i undervisningen som försvårar och möjliggör lärande med hjälp av olika lärandeteorier.

Inom området specialpedagogik förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:

4. redogöra, utifrån styrdokument, för skolans och lärarens ansvar för alla elevers delaktighet och lärande i relation till undervisningen,

5. förklara och reflektera över, med utgångspunkt i litteraturen, hur lärare i samverkan med berörda parter kan identifiera och hantera specialpedagogiska behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter, i undervisningen.

Inom området neuropedagogik och psykologi förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:

6. Beskriva och reflektera över ungdomars lärande och utveckling utifrån aktuella psykologiska och neuropedagogiska perspektiv.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För KPULU: Grundläggande behörighet.

För LÄRGR: Grundläggande behörighet med minst 90 hp ämneskunskaper i undervisningsämnena, motsvarande innehåll från åk 1 och 2.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgifter om perspektiv på lärande, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Inlämningsuppgifter om specialpedagogik, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMA - Seminarier om perspektiv på lärande, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMB - Seminarier om specialpedagogik, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMC - Seminarier om neuropedagogiska och psykologiska perspektiv, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt på samtliga i kursen ingående moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd