Kursen är indelad i tre moment. Det första momentet behandlar lärandeteorier och representanter för dessa såsom: behaviorism, kognitivism, pragmatism, lärande i ett sociokulturellt perspektiv samt lärande i ett situerat perspektiv. I detta moment lyfts teoriernas huvuddrag, synen på individen och lärandet samt betydelse för undervisning. 2024-10-17 2 (2)
Det andra momentet, Introduktion till Specialpedagogik, utgår från skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass och hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social inkludering och exkludering. Momentet behandlar vikten av att i samverkan med vårdnadshavare, lärare och andra yrkesgrupper i och utanför skolan, kunna identifiera, analysera och hantera specialpedagogiska behov, inbegripet neuropsykiatriska variationer, på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå.
Det tredje momentet, Introduktion till Kognitionsvetenskap och psykologi, tar upp modern hjärnforskning, psykologi och kognitionsvetenskap. I momentet ingår kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad och hur lärandet påverkas.