Kursen är indelad i tre moment. Det första momentet behandlar lärandeteorier och representanter för dessa såsom: behaviorism, kognitivism, pragmatism, lärande i ett sociokulturellt perspektiv samt lärande i ett situerat perspektiv. I detta moment lyfts teoriernas huvuddrag, synen på individen och lärandet samt betydelse för undervisning.
Det andra momentet behandlar skolans och lärarens ansvar att möjliggöra alla elevers delaktighet och lärande, oberoende av skolsvårigheter inbegripet neuropsykiatriska variationer, i enlighet med nationella och internationella styrdokument. Momentet ger fördjupad kunskap i hur lärare i samverkan med andra kan identifiera och hantera specialpedagogiska behov på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för inkludering och exkludering.
Under det tredje momentet tas modern hjärnforskning upp och dess bidrag till pedagogiken (neuropedagogik). I momentet ingår kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad och hur lärandet påverkas. Dessutom diskuteras hur kunskaper om neuropedagogik och lärande kan påverka utformandet av undervisning.
Inom området lärandeteorier förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
1. Redogöra för de huvudsakliga dragen i de dominerande lärandeteorierna och jämföra deras syn på individen och lärandet,
2. Reflektera över lärandeteoriers möjligheter och begränsningar vid design av lärandemiljöer,
3. Analysera lärandesituationer och argumentera för vad i undervisningen som försvårar och möjliggör lärande med hjälp av olika lärandeteorier.
Inom området specialpedagogik förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
4. Redogöra för skolans och lärarens ansvar i relation till undervisning för alla elevers delaktighet och lärande,
5. Förklara och reflektera över hur lärare kan identifiera specialpedagogiska behov i undervisningen och hantera dessa behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter, i samverkan med elever, vårdnadshavare, lärare och andra i och utanför skolan.
Inom området neuropedagogik och psykologi förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
6. Beskriva och reflektera över ungdomars lärande och utveckling utifrån aktuella psykologiska och neuropedagogiska perspektiv,
7. Analysera lärandesituationer och argumentera för vad i undervisningen som försvårar och möjliggör lärande med hjälp psykologiska och neuropedagogiska teorier.