Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1019 Genus i teknik och naturvetenskap - åk 7-9 4,0 hp

Kursen behandlar hur genus hänger samman med teknisk och naturvetenskaplig utbildning och hur det har betydelse för elevers identitetsskapande för årskurserna 7-9. I kursen ingår teknik och naturvetenskapernas historiska utveckling samt grundläggande genusvetenskap. Vidare ingår att utveckla ett undervisningsmoment för elever i 7-9 i teknik eller naturvetenskap med ett genusperspektiv.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2024-10-27
Perioder
P1 (4,0 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

10201

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

20 - 30

Målgrupp

Verksamma högstadielärare som vill fördjupa sina kunskaper om genus i tk/nv samt lärarstudenter.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Kristina Andersson kriand2@kth.se, Annica Gullberg gullbe@kth.se

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1019 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1019 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen ingår

  • Grundläggande genusvetenskapliga teorier om hur kön/genus konstrueras genom normer och värden i samhället. 
  • Genusperspektiv på teknik- och naturvetenskapernas historiska utveckling samt normer och värden som förknippas med ämnena.
  •  Elevers identitetsskapande inom teknik och naturvetenskap. 
  • Genusvetenskap, teknik, naturvetenskap och undervisning i årskurserna 7-9 sammanförs tvärvetenskapligt i diskussioner och i utvecklande av ett undervisningsmoment.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  •  Redogöra för grundläggande genusvetenskapliga teorier relevanta för undervisning i teknik och naturvetenskap.
  • Redogöra för vilken betydelse genus har haft och har för teknikens och naturvetenskapens historiska utveckling.
  • Reflektera över och diskutera kunskaper och föreställningar om genus i relation till teknik och naturvetenskap.
  • Utarbeta och redovisa ett tvärvetenskapligt undervisningsmoment som innehåller teknik/naturvetenskap och genus.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Särskild behörighet, Ma 3c, Fy 1, Ke 1. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyg E.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRA1 - Projektarbete, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Kristina Andersson kriand2@kth.se, Annica Gullberg gullbe@kth.se