Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1019 Genus i teknik och naturvetenskap - åk 7-9 4,0 hp

Kursen behandlar hur genus hänger samman med teknisk och naturvetenskaplig utbildning och hur det har betydelse för elevers identitetsskapande för årskurserna 7-9. I kursen ingår teknik och naturvetenskapernas historiska utveckling samt grundläggande genusvetenskap. Vidare ingår att utveckla ett undervisningsmoment för elever i 7-9 i teknik eller naturvetenskap med ett genusperspektiv.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1019 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1019 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen ingår

  • Grundläggande genusvetenskapliga teorier om hur kön/genus konstrueras genom normer och värden i samhället. 
  • Genusperspektiv på teknik- och naturvetenskapernas historiska utveckling samt normer och värden som förknippas med ämnena.
  •  Elevers identitetsskapande inom teknik och naturvetenskap. 
  • Genusvetenskap, teknik, naturvetenskap och undervisning i årskurserna 7-9 sammanförs tvärvetenskapligt i diskussioner och i utvecklande av ett undervisningsmoment.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  •  Redogöra för grundläggande genusvetenskapliga teorier relevanta för undervisning i teknik och naturvetenskap.
  • Redogöra för vilken betydelse genus har haft och har för teknikens och naturvetenskapens historiska utveckling.
  • Reflektera över och diskutera kunskaper och föreställningar om genus i relation till teknik och naturvetenskap.
  • Utarbeta och redovisa ett tvärvetenskapligt undervisningsmoment som innehåller teknik/naturvetenskap och genus.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Särskild behörighet, Ma 3c, Fy 1, Ke 1. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyg E.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRA1 - Projektarbete, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå