Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1018 Ämnesdidaktik 18,0 hp

Ämnesdidaktik är vetenskapen om lärande och undervisning inom ett visst ämne. Kursen ger kunskaper i matematikens, fysikens, kemins och teknikens ämnesdidaktik. Hur fördelningen mellan de olika ämnena ser ut beror på i vilket eller vilka ämnen studenten ska bli lärare i.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2024 Start 2024-06-01 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-06-01 - 2025-01-13
Perioder

VT 2024:

HT 2024: P1 (6,0 hp), P2 (6,0 hp)

Studietakt

50%

Anmälningskod

45006

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Susanne Engström (sengstro@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1018 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1018 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är avsedd för studenter inom kompletterande pedagogisk utbildning som har sin ämnesbakgrund inom teknik, fysik, kemi och/eller matematik och ger grundläggande kunskaper inom dessa ämnens didaktik. Vilka delkurser som läses beror på studentens ämnesbakgrund.

Lärandemål

Kursen ska ge en tydlig behörighetsgrund avseende ämnesdidaktik för ett eller flera av ämnena teknik, matematik, fysik och kemi.

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

- redogöra för och problematisera generella didaktiska aspekter inom teknik, matematik och naturvetenskap

- redogöra för, diskutera och problematisera olika sätt att planera, organisera och utvärdera undervisning inom ett eller flera av ämnena teknik, matematik, fysik och kemi

- diskutera hur olika bedömningsformer kan tillämpas för att utvärdera elevers kunskaper inom ett eller flera av ämnena teknik, matematik, fysik och kemi

- planera och genomföra laborationer, demonstrationer och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom något av ämnena fysik, kemi, matematik eller teknik

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Dator med internetanslutning.

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart. Stora delar av kurslitteraturen är på engelska.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • FYS1 - Fysikdidaktik, grundblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • FYS2 - Fysikdidaktik, fortsättningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • FYS3 - Fysikdidaktik, fördjupningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL1 - Inlämningsuppgifter, inledande block, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • KEM1 - Kemididaktik, grundblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • KEM2 - Kemididaktik, fortsättningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • KEM3 - Kemididaktik, fördjupningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • MAT1 - Matematikdidaktik, grundblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • MAT2 - Matematikdidaktik, fortsättningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • MAT3 - Matematikdidaktik, fördjupningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, inledande block, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEK1 - Teknikdidaktik, grundblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEK2 - Teknikdidaktik, fortsättningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEK3 - Teknikdidaktik, fördjupningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt betyg (lägst E resp. P) på de obligatoriska momenten och tillräckligt många valfria för att nå föreskriven poängsumma.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Susanne Engström (sengstro@kth.se)