Kursen är avsedd för studenter inom kompletterande pedagogisk utbildning som har sin ämnesbakgrund inom teknik, fysik, kemi och/eller matematik och ger grundläggande kunskaper inom dessa ämnens didaktik. Vilka delkurser som läses beror på studentens ämnesbakgrund.
LT1018 Ämnesdidaktik 18,0 hp
Ämnesdidaktik är vetenskapen om lärande och undervisning inom ett visst ämne. Kursen ger kunskaper i matematikens, fysikens, kemins och teknikens ämnesdidaktik. Hur fördelningen mellan de olika ämnena ser ut beror på i vilket eller vilka ämnen studenten ska bli lärare i.
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-06-01 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-06-01 - 2025-01-13
- Perioder
VT 2024:
HT 2024: P1 (6,0 hp), P2 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
45006
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Susanne Engström (sengstro@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1018 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen ska ge en tydlig behörighetsgrund avseende ämnesdidaktik för ett eller flera av ämnena teknik, matematik, fysik och kemi.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för och problematisera generella didaktiska aspekter inom teknik, matematik och naturvetenskap
- redogöra för, diskutera och problematisera olika sätt att planera, organisera och utvärdera undervisning inom ett eller flera av ämnena teknik, matematik, fysik och kemi
- diskutera hur olika bedömningsformer kan tillämpas för att utvärdera elevers kunskaper inom ett eller flera av ämnena teknik, matematik, fysik och kemi
- planera och genomföra laborationer, demonstrationer och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom något av ämnena fysik, kemi, matematik eller teknik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Dator med internetanslutning.
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart. Stora delar av kurslitteraturen är på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- FYS1 - Fysikdidaktik, grundblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- FYS2 - Fysikdidaktik, fortsättningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- FYS3 - Fysikdidaktik, fördjupningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL1 - Inlämningsuppgifter, inledande block, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- KEM1 - Kemididaktik, grundblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- KEM2 - Kemididaktik, fortsättningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- KEM3 - Kemididaktik, fördjupningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- MAT1 - Matematikdidaktik, grundblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- MAT2 - Matematikdidaktik, fortsättningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- MAT3 - Matematikdidaktik, fördjupningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, inledande block, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEK1 - Teknikdidaktik, grundblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEK2 - Teknikdidaktik, fortsättningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEK3 - Teknikdidaktik, fördjupningsblock, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt betyg (lägst E resp. P) på de obligatoriska momenten och tillräckligt många valfria för att nå föreskriven poängsumma.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.