Kursen är avsedd för studenter inom kompletterande pedagogisk utbildning som har sin ämnesbakgrund inom teknik, fysik, kemi och/eller matematik och ger grundläggande kunskaper inom dessa ämnens didaktik. Vilka delkurser som läses beror på studentens ämnesbakgrund.
Kursen består av en inledande ämnesdidaktikdel som läses av alla studenter och omfattar en introduktion till det ämnesdidaktiska fältet och en grund inom planering och organisering av undervisning och elevers lärande i teknik, matematik och naturvetenskap. Dessutom består den inledande ämnesdidaktikdelen av specifikt undervisningsinnehåll såsom etik, sex- och samlevnad, genus, och hållbar utveckling samt hur språkintegrerat arbetssätt kan implementeras i undervisning samt hur hänsyn tas till neuropsykiatriska svårigheter inom undervisning. Den inledande ämnesdidaktikdelen, som genomförs under sommarterminen, omfattar flera föreläsningstillfällen, två individuella skrivuppgifter samt två gruppuppgifter.
Den inledande ämnesdidaktiska delen på 5 hp delas på både sommarterminen (3hp) och under höstterminen (2hp) följs av två ämnesspecifika didaktikblock om vardera 5 hp. Dessa läses beroende på studentens ämneskombination:
- Fysikdidaktik: block 1 (5 hp), block 2 (5 hp).
- Kemididaktik: block 1 (5 hp), block 2 (5 hp).
- Matematikdidaktik: block 1 (5 hp), block 2 (5 hp).
- Teknikdidaktik: block 1 (5 hp), block 2 (5 hp).
De valbara blocken läses i ett eller två ämnen. Student som bara har ett undervisningsämne läser två block i detta ämne. Block 1 omfattar planering, organisering och utvärdering av undervisning och elevers lärande utifrån aktuell ämnesdidaktisk forskning och styrdokument relaterat till respektive ämne. Vidare behandlas olika bedömningsformer och deras tillämpning i ämnet. Block 2 innebär fördjupade studier av planering, organisering och utvärdering av undervisning och elevers lärande utifrån aktuell ämnesdidaktisk forskning inom ämnet.