Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1014 Utbildning, skola och samhälle-nutida och historiska perspektiv 6,0 hp

Kursens syfte är att ge en introduktion till skolans organisation och styrning, inkluderat lagar och förordningar, samt normer och värderingar. Kursen behandlar detta ur ett historiskt och nutida perspektiv. Skolans roll i relation till utbildning, demokrati och fostran diskuteras och hur detta förändrats över tid. Vidare tas läraruppdraget och lärarens roll i relation till skolans organisation och styrning upp. Kursen behandlar även läroplansteori och belyser hur man i samhället väljer ut kunskaper samt hur principer för detta urval och bedömning har skiftat över tid.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-06-01 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-06-01 - 2026-01-12
Perioder

VT 2025:

HT 2025: P1 (1,0 hp), P2 (1,0 hp)

Studietakt

10%

Anmälningskod

45001

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1014 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1014 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens syfte är att ge en introduktion till skolans organisation och styrning, inkluderat lagar och förordningar, samt normer och värderingar. Kursen behandlar detta ur ett historiskt och nutida perspektiv. Skolans roll i relation till utbildning, demokrati och fostran diskuteras och hur detta förändrats över tid. Vidare tas läraruppdraget och lärarens roll i relation till skolans organisation och styrning upp. Kursen behandlar även läroplansteori och belyser hur man i samhället väljer ut kunskaper samt hur principer för detta urval och bedömning har skiftat över tid.

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

1. redogöra för den svenska skolans framväxt

2. förstå och kunna redogöra för principerna för skolans styrning och diskutera hur politisk styrning av skolan hänger samman med pedagogisk praktik

3. jämföra hur synen på barn och ungdom förändrats genom tiderna och hur dessa förändringar påverkat skolans verksamhet

4. reflektera över skolans uppdrag vad gäller utbildning och fostran i relation till demokratiska värderingar, deklarationen om mänskliga rättigheter och konventionen om barnens rättigheter

5. jämföra läraruppdraget förr och nu, samt reflektera över läraryrkets förändring över tid

6. analysera, med hjälp av relevanta teorier och begrepp, lärarens roll i relation till skolans organisation och styrning

7. analysera urvalet av kunskaper i skolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För KPULU: Grundläggande behörighet.  

För LÄRGR: Grundläggande behörighet med minst 90 hp ämneskunskaper i undervisningsämnena, motsvarande innehåll från åk 1 och 2.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • INLB - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd