Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation genom att tillbringa en längre period i en skola. Studenten ska under handledning delta i skolverksamheten, främst genom undervisning och auskultation, men även genom deltagande i möten, konferenser och liknande. Ämnen och skolform ska vara relevanta för studentens framtida examen.
Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. under handledning planera, genomföra, utvärdera och utveckla lektioner utifrån relevanta kunskaper i ämnet och ämnesdidaktik, i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling.
2. observera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt analysera förutsättningar för att på bästa sätt stimulera elevers lärande och utveckling.
3. under handledning kunna leda undervisning och reflektera över sitt ledarskap.
4. kommunicera genom lyssnande, talande och skrivande på ett för skolverksamheten ändamålsenligt sätt.
5. bemöta elever och skolpersonal i olika situationer med empati, respekt och ett professionellt förhållningssätt.
6. kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna.
7. diskutera hur jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik kan tas upp i den pedagogiska verksamheten.
8. analysera egna värderingar och attityder som har betydelse för professionen samt identifiera och ge exempel på egna styrkor och utvecklingsområden inför nästa VFU-kurs.