Kommunikation: Lärarens dramaturgiska berättande i teknikundervisningen. Kommunikation som metod för att öka förståelse, motivation och engagemang inför tekniska frågor och problem.
LT1009 Kommunikationsdesign för tekniklärare 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1009 (HT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall skudenten kunna:
-Redogöra för och jämföra olika kommunikationsmodeller som kan användas för att väcka elevernas intresse för teknik.
-Skapa egna berättelser och beskrivningar där teknik är insatt i ett mänsligt, samhälleligt och globalt sammanhang.
-Beskriva hur kommunikation kan skapa förutsättningar för att alla studenter, oavsett bagrund, kön eller etniskt ursprung skall utvecklas personligt och lära sig teknik.
- Undersöka hur elevgruppens samlade kunskaper och färdigheter kan anvädas för att stimulera varje enskild elevs lärande och utveckling.
-Utforma undervisning där kommunikation används för att förebygga och motverka diskriminering och kränkande behandling mellan elever.
-Föreslå egna exempel på hur lyssnande, talade och skrivande kan påverka elevens lärande och utveckling.
-Analysera, redogöra och reflektera över hur egna styrkor/svagheter i yrkesrollen påverkar elevernas uppfattning, lärande och utveckling.
-Presentera en plan över hur du som blivande lärare skall utveckla din kunskap, kompetens och färdigheter som lärare ytterligare.
-Beskriva och reflektera över hur en erfaren lärare bör kommunicera med och förhålla sig till elever och vårdnadshavare.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav
Andraårsstudenter på programmet: Ämneslärare med inriktning mot teknik, åk 7-9 eller motsvarande kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Hemtentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Dramaturgi och berättande inom teknikundervisningen, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Utveckling av kommunikativa processer i teknikundervisningen, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Genom en samlad bedömning av studentens aktivitet, nivå på inlämnade uppgifter och reflektioner i kursen, sammanvägt med resultat på hemtentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.