I kursen behandlas experimentets betydelse inom naturvetenskap, teknik och undervisning, och hur informella lärandemiljöer kan användas som en resurs för att förmedla naturvetenskap och teknik till skola och allmänhet. Egna experiment och besök kommer att planeras och förberedas i samarbete med skolan för att sedan utvecklas, genomföras och utvärderas efter elevbesök. Studenten kommer också att planera och genomföra ett undersökande arbete vid ett Science centrum/museum. I kursen ingår Verksamhetsförlagd utbildning om 9 hp, som examineras i examinationsmomenten INL1 och PRO1.
LT1003 Vetenskap, teknik och lärande 11,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1003 (VT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
• beskriva olika informella lärandemiljöers möjligheter, begränsningar och användningsområden för utbildningssektorn.
• reflektera kring experiment och dess betydelse i sin undervisning
• utveckla ett experiment att använda i undervisningen utifrån teorier som behandlats i kursen.
• genomföra och utvärdera experiment med en elevgrupp.
• utveckla ett besök i en informell lärandemiljö utifrån teorier som behandlats i kursen.
• genomföra och utvärdera besök i en informell lärandemiljö med en elevgrupp.
• planera och genomföra en undersökning på ett Science center/museum.
• beskriva, analysera och reflektera över eget projektarbete både muntligt och skriftligt med koppling till relevant litteratur
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande universitetsstudier i teknik och naturvetenskap samt didaktik.
Utrustning
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Utveckling och genomförande av projektuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektuppgiften utförs i samband med en VFU-period.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt betyg krävs godkända inlämningsuppgigfter, godkänt seminariedeltagande och godkänd projektuppgift.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.