Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1000 Matematisk analys för lärare 7,5 hp

Behovet av yrkesverksamma person med matematisk och matematikdidaktisk kompetens är avgörande för förverkligandet av många innovationer. Denna kurs är utformad för att ge studenterna kunskap om matematiken genomgripande och osynliga roller i dagens digitala samhälle. Du introduceras inte bara till de olika matematiska begreppen och deras tillämpningar, utan också till färdigheter, processer och kunskap som kommer att förbereda dig inför 2000-talets utmaningar.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50827

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

LÄRGR åk 4

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1000 (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1000 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna kurs är utformad för att hjälpa studenterna att utveckla en förståelse av grunderna för matematisk analys av funktioner som beror av en variabel och dess tillämpningar. Fokus kommer att läggas på att utforska verkliga tillämpningar där studenterna förväntas använda sina matematiska kunskaper, kunskaper från begreppen inom matematisk analys och metoder för att lösa tillämpade problem och att fatta beslut. Innehåll som tas upp:

●        Funktioner

●        Kartesiska koordinatplanet och avstånd (gradienten till en linje, linjens ekvation, parallella och vinkelräta linjer)

●        Förändringshastighet (förskjutning, hastighet och acceleration)

●        Gränsvärden och kontinuitet

●        Innebörden av matematisk analys och dess tillämpningar (skillnader mellan differential- och integralkalkyl)

●           Leibniz notation

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1.  utföra operationer på funktioner,

2 .Förklara när en funktion har en invers och hur man kan bestämma inversen,

3. Förklara hur man kan skissera grafen till en funktion genom att utgå från transformation av grafer (vertikala och horisontella förskjutningar)

4. Förklara begreppen gränsvärde och kontinuitet,

5. Undersöka begreppen och processerna för derivering och integration av funktioner som beror av en variabel,

6. Skissera och tolka funktionsgrafer noggrant genom att använda differentialkalkyl

7. Använda matematisk analys för att hitta maxima och minima, samt beräkna arean under en given kurva 

8. Utveckla kreativa och innovativa sätt att undervisa i matematisk analys i grundskolan

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • KON1 - Kontrollskrivning, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

-        Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.

-        Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.

-        Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen. 

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övriga föreskrifter

Överlappande kurs

HF1006, HF1008, IX1304, SF1625, SF1685, ML1000, delvis överlappande