Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LS2600 Global kompetens 3,0 hp

Kursen är tredje och sista steget i KTH:s Certifikat för global kompetens (CGC) där det första steget är kursen LS1600 Interkulturell kompetens och det andra steget innebär minst 8 veckor av interkulturella aktiviteter, såsom virtuella eller fysiska utbytesstudier, Minor Field Studies (MFS), KTH Field Studies, internationella examensarbeten, praktik utomlands eller aktiviteter inom "internationalisering på hemmaplan", där internationella studenter kan räkna sin tid i Sverige.

För mer information: www.kth.se/globalcompetence

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 CGC programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60117

Undervisningsform

Distans Kvällstid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

18 - 27

Målgrupp

Valbar för alla studenter.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Björn Kjellgren (bjoern@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LS2600 (HT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan LS2600 (HT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen bygger vidare på LS1600 Interkulturell kompetens och studenternas egna erfarenheter från den utlandsvistelse som tillsammans med LS1600 utgör förkunskapskrav.

Kursen ger en fördjupad och i teori och erfarenhet grundad förståelse av hur personlig och kulturell variation och mångfald påverkar förståelse, känslor, beslutsfattande, kommunikation och lagarbete.

Vi undersöker strategier och metoder för att stärka interkulturell förståelse och interaktion i syfte att värdesätta och dra nytta av personliga och kulturella skillnader på ett konstruktivt, kreativt och etiskt sätt.

Tyngdpunkter under kursen är globalt medborgarskap, hållbar utveckling, situationsanpassat ledarskap i interkulturella miljöer, yrkesroller och yrkesetik, kommunikativt ledarskap i interkulturellt eller interdisciplinärt lagarbete, och anställningsbarhet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas du som student kunna:

• Redovisa en på teori och erfarenheter grundad förståelse av hur personlig och kulturell variation och mångfald påverkar förståelse, känslor, beslutsfattande, kommunikation och lagarbete.

• Problematisera egna och andras beskrivningar av kultur och identifikationer baserade på exempelvis kön, nationalitet, etnicitet, klass, ålder, språk och yrke utifrån relevanta teorier och erfarenheter.

• Arbeta konstruktivt, kreativt, etiskt och lösningsorienterat med kritiska interkulturella situationer relaterade till multidisciplinärt och interkulturellt lagarbete och ledarskap.

• Kritiskt reflektera kring hur interkulturell kompetens länkar till KTH:s värdegrund, globalt medborgarskap och hållbar utveckling.

• Redovisa systematiskt dokumenterade och kritiskt självreflexiva beskrivningar av personliga interkulturella erfarenheter och lärande relevanta för ditt framtida yrkesliv.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För programstudenter: Avklarad LS1600 följd av godkända och avslutade utbytesstudier, utlandspraktik, Minor Field Studies eller motsvarande aktivitet i Sverige eller utomlands. För internationella studenter i Sverige: avklarad LS1600.

Rekommenderade förkunskaper

Behörighetskrav för programstudenter: Avklarad LS1600 följd av godkända och avslutade utbytesstudier, utlandspraktik eller Minor Field Studies. För internationella studenter i Sverige: avklarad LS1600

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Löpande examination.

Om särskilda skäl finns kan annan examinationsform användas.

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Björn Kjellgren (bjoern@kth.se)

Övrig information

Kursen är tredje och sista steget i KTH:s Certifikat för global kompetens (CGC) där det första steget är kursen LS1600 Interkulturell kompetens och det andra består av utbytesstudier, utlandspraktik eller Minor Field Studies. 

Mer information: www.kth.se/globalcompetence