Kursen bygger vidare på LS1600 Interkulturell kompetens och studenternas egna erfarenheter från den utlandsvistelse som tillsammans med LS1600 utgör förkunskapskrav.
Kursen ger en fördjupad och i teori och erfarenhet grundad förståelse av hur personlig och kulturell variation och mångfald påverkar förståelse, känslor, beslutsfattande, kommunikation och lagarbete.
Vi undersöker strategier och metoder för att stärka interkulturell förståelse och interaktion i syfte att värdesätta och dra nytta av personliga och kulturella skillnader på ett konstruktivt, kreativt och etiskt sätt.
Tyngdpunkter under kursen är globalt medborgarskap, hållbar utveckling, situationsanpassat ledarskap i interkulturella miljöer, yrkesroller och yrkesetik, kommunikativt ledarskap i interkulturellt eller interdisciplinärt lagarbete, och anställningsbarhet.
Efter avslutad kurs förväntas du som student kunna:
• Redovisa en på teori och erfarenheter grundad förståelse av hur personlig och kulturell variation och mångfald påverkar förståelse, känslor, beslutsfattande, kommunikation och lagarbete.
• Problematisera egna och andras beskrivningar av kultur och identifikationer baserade på exempelvis kön, nationalitet, etnicitet, klass, ålder, språk och yrke utifrån relevanta teorier och erfarenheter.
• Arbeta konstruktivt, kreativt, etiskt och lösningsorienterat med kritiska interkulturella situationer relaterade till multidisciplinärt och interkulturellt lagarbete och ledarskap.
• Kritiskt reflektera kring hur interkulturell kompetens länkar till KTH:s värdegrund, globalt medborgarskap och hållbar utveckling.
• Redovisa systematiskt dokumenterade och kritiskt självreflexiva beskrivningar av personliga interkulturella erfarenheter och lärande relevanta för ditt framtida yrkesliv.