Diskussioner, hörförståelse. Övningar i mer nyanserat språkbruk. Utredande texter och rapporter. Förhållandet mellan olika stilnivåer, fackspråk och standardspråk uppmärksammas. Diskussioner kring autentiskt material för att öka förståelsen för aktuella teman inom teknik och naturvetenskap (t. ex. forskningsetik, hållbar utveckling, teknologiska genombrott).
LS2542 Svenska B2 för ingenjörer 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS2542 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse
1. Förstå samtal och längre muntliga framställningar om kända ämnen, även på ett mer formellt och avancerat språk
2. Följa en argumentation under förutsättning att ämnet är bekant
Läsförståelse
3. Förstå och kunna redovisa innehållet i autentiska texter inom olika områden, såsom samhälle och vetenskap, även argumenterande sådana
Muntlig produktion
4. Relativt klart och detaljerat beskriva förhållanden inom bekanta områden
5. Förklara en ståndpunkt och ange för- och nackdelar med olika alternativ
Samtal och muntlig interaktion
6. Delta i diskussioner med anknytning till studier, samhälle och vetenskap
7. Ta aktiv del i diskussioner och kunna klargöra sina åsikter inom välkända ämnen
Skriftlig produktion
8. Sammanställa argument ur olika källor samt skriva utredande texter och rapporter
Språksystem
9. Tillämpa för nivån adekvat fonetisk/ortografisk, morfologisk, syntaktisk och lexikal kunskap i det svenska språket
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Svenska B1/B2 för ingenjörer, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LEX1 - Löpande examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.