Examensarbetets retorik, struktur och språkliga stil
Kritisk analys av engelskspråkiga examensarbeten avseende t. ex. forskningsmetod och visuell presentation av data
Korta skrivuppgifter som reflekterar examensarbetets olika delar
Vetenskaplig engelska: grammatik, meningsbyggnad och ordförråd
Presentationsteknik med särskilt fokus på den muntliga presentationen av examensarbetet
LS2439 Engelska för skrivande och presenterande av examensarbete 7,5 hp
I en språkfokuserad lärmiljö och med kursdeltagare från olika program, lär dig att effektivt
strukturera och formulera akademiska texter och bli trygg i din tekniska och akademiska
engelska för att framgångsrikt kunna presentera din förståelse och idéer inom ditt specifika
teknikområde.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60423
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
18 - 27
- Målgrupp
Valfri kurs för alla program.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS2439 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens syfte är att ge studenten de nödvändiga färdigheterna inför författande och presentationav ett engelsktexamensarbete. Samtidigt ger kursen allmänna kunskaper och färdigheter i det engelska språket, vetenskaplig engelska ital och skrift, textstruktur och global kompetens.
Efter godkändkurs ska studenten kunna:
-analysera hur en välskriven rapport är strukturerad och själv kunna bedöma hur det egna arbetet ska struktureras
-författa en effektiv examensarbetesrapport på vetenskaplig engelska med hjälp av lexikon och andra hjälpmedel, med inte mer än ett fåtal problem med grammatik eller stilnivå
-hantera källmaterial, citera och referera på vedertaget sätt
-bedöma hur den muntliga presentationen bör skilja sig från den skriftliga, med tanke på mediet, tidsram och målgrupp.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Denna kurs är inriktad på specifika färdigheter i engelska. Vid kursstart bör studenten därför ha generella kunskaper i språket motsvarande lägst nivå B2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk. Studenten ansvarar själv för att kontrollera sina förkunskaper genom ett test gjort före kursval.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Löpande examination genom inlämningsuppgifter och korta presentationer.
Kursen riktar sig till studenter som ska påbörja, eller har just påbörjat, sitt examensarbete på magister- eller masternivå.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.